• English
    • Persian
    • English
    • Persian
  • English 
    • English
    • Persian
    • English
    • Persian
  • Login
View Item 
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Nursery and Midwifery
  • Theses(NM)
  • View Item
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Nursery and Midwifery
  • Theses(NM)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

تاثیر بسته آموزشی بر تصویر ذهنی از دستگاه تناسلی خارجی خود و عملکرد جنسی در زنان: یک کارآزمایی بالینی تصادفی کنترل شده

Thumbnail
View/Open
پ614پایاننامه مینا صباغان.pdf (3.064Mb)
Date
1396
Author
صباغان, مینا
Metadata
Show full item record
Abstract
چکیده: مقدمه: تصویر ذهنی واژه‌ای انتزاعی است که دربرگیرنده اطلاعات، احساسات و ادراکات آگاهانه و غیرآگاهانه شخص در مورد بدنش میباشد. این مفهوم، متشکل از احساسات فردی در مورد اندازه، جنس، عملکرد و توانایی بدن میباشد. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر بسته‌آموزشی بر تصویرذهنی از ظاهر‌دستگاه تناسلی و عملکرد جنسی در مراکز بهداشتی و درمانی شهر قزوین انجام شد. روش کار: این کارآزمایی بالینی تصادفی بر روی 124 زن40-18 سال در 5 مرکز بهداشتی درمانی شهر قزوین در سال 95-1394 انجام گرفت. مشارکت کنندگان با روش بلوک بندی تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تخصیص یافتند. در در گروه مداخله 3 جلسه آموزشی هفته‌ای یکبار و به مدت سه هفته و هرجلسه یک ساعت برگزار شد. پرسشنامه تصویر ذهنی از دستگاه تناسلی و عملکرد جنسی (FSFI) قبل از مداخله و چهار هفته پس از مداخله در دو گروه تکمیل شد. از آزمون ANCOVA با کنترل مقادیر پایه برای آنالیز داده ها استفاده شد؛ برای تعیین ارتباط مشخصات فردی- اجتماعی با تصویر ذهنی از ظاهر دستگاه تناسلی خود از آزمون های آنالیز واریانس یکطرفه، ضریب همبستگی پیرسون و تی مستقل استفاده شد. یافته‌ها: بین گروه‌های مطالعه از نظر مشخصات فردی-اجتماعی تفاوت معنی دار آماری وجود نداشت (05/0<p). چهار هفته پس از مداخله آموزشی میانگین نمره تصویر ذهنی از ظاهر دستگاه تناسلی در گروه مداخلهی آموزشی در مقایسه با گروه کنترل افزایش داشت اما تفاوت معنی دارآماری نداشت (4/3- تا 4/4: فاصله اطمینان 95%؛ 5/0: تفاوت میانگین؛ 808/0=p)، همچنین چهار هفته پس از مداخله آموزشی میانگین نمره عملکرد جنسی در گروه مداخلهی آموزشی در مقایسه با گروه کنترل افزایش داشت اما تفاوت معنی دارآماری نداشت (6/0- تا 3/2: فاصله اطمینان 95%؛ 8/0: تفاوت میانگین؛ 257/0=p). نتایج آزمون های آنالیز واریانس یکطرفه و ضریب همبستگی پیرسون نیز نشان داد، از بین مشخصات فردی اجتماعی تنها تحصیلات مرد با تصویرذهنی زنان از ظاهردستگاه تناسلی خارجی ارتباط معنی دار آماری داشت (002/0=P) و همچنین قبل از مداخله آموزشی، ارتباط معنی دار آماری بین عملکرد جنسی با متغیرهای سن مرد و مدت زمان ازدواج (05/0>P) وجود داشت. نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که آموزش تفاوت آماری معنی داری ایجاد نکرده بنابراین برای بهبود تصویر ذهنی از ظاهر دستگاه تناسلی خارجی در زنان میتوان از روش های دیگر جهت آموزش افراد استفاده کرد.
URI
http://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/31235
Collections
  • Theses(NM)

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of KR-TBZMEDCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV