تاثیر آموزش مبتنی بر پیام کوتاه تلفن همراه بر دانش خواب مادران و کمیت خواب دانش آموزان دوره ابتدایی: یک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی
Abstract
چکیده: مقدمه: کم خوابی کیفیت زندگی را کاهش داده و سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و عاطفی را به مخاطره می اندازد لذا این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش غیر حضوری مادران مبتنی بر پیام کوتاه تلفن همراه بر دانش خواب مادران و کمیت خواب کودکان 12-7 ساله در تبریز انجام شد. روش پژوهش: دانش آموزان دارای کمبود خواب از سیزده مدرسه ابتدایی شهر تبریز بصورت خوشه ای انتخاب و سپس به صورت تصادفی به دو گروه تجربی و کنترل تقسیم شدند. از هر دو گروه پیش آزمون دانش خواب مادران و کمیت خواب کودک شان به عمل آمده و سپس آموزش مادران در گروه تجربی از طریق پیام کوتاه در طی یک ماه انجام شد. یک هفته و 3 ماه بعد از اتمام مداخله، پس آزمون به عمل آمد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS ver 13 در سطح معنی داری 05/0 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: میانگین اختلاف نمرات دانش خواب مادران در قبل و بعد از مداخله در گروه تجربی بیشتر از گروه کنترل بود و این تفاوت بین قبل و یک هفته بعد با 98/5 واحد تغییر و فاصله اطمینان 56/3 تا 41/8 (001/0>p) و بین قبل و سه ماه بعد با 09/4 واحد تغییر با فاصله اطمینان 44/1 تا 74/6 (003/0>p) از لحاظ آماری معنی دار بود. میانگین اختلاف مدت خواب دانش آموزان در قبل و بعد از مداخله در گروه تجربی بیشتر از گروه کنترل بود که این تفاوت بین قبل و سه ماه بعد با میانگین اختلاف 14/29 واحد تغییر با فاصله اطمینان 59/12 تا 69/45 از لحاظ آماری معنی دار بود. (001/0>p). نتیجهگیری: استفاده از روش آموزش مبتنی بر پیام کوتاه تلفن همراه برای مادران، می تواند به عنوان یك راهكار آموزشی در خصوص موضوعات سلامت و بهداشت، علی الخصوص افزایش دانش خواب مادران و ارتقاء کمیت خواب کودکان سن مدرسه مناسب باشد.