تأثیر آموزش مبتنی بر نرم افزار چندرسانه ای اصول تجویز داروهای حیاتی و سخنرانی بر پیامدهای یادگیری دانشجویان پرستاری
Abstract
چکیده: مقدمه: اشتباهات دارویی از جمله عوامل مخاطره آمیز سلامتی بیماران است و ممکن است عوارض جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد. از جمله این اشتباهات، محاسبات نادرست دارویی توسط پرستاران و دانشجویان پرستاری است. این مطالعه با هدف طراحی نرم افزار چندرسانه ای در زمینه آموزش اصول تجویز داروهای حیاتی و مقایسه تأثیر آن با روش سخنرانی انجام شد.مواد و روش ها: در این مطالعه نیمه تجربی تعداد 82 نفر از دانشجویان در ترم 2 و 3 پرستاری دانشکده پرستاری تبریز در نیمسال دوم سال تحصیلی 95-94 انتخاب و قبل از آموزش در پیش آزمون دانش اصول دارو دادن و توانایی محاسبات دارویی با پرسشنامه چندگزینه ای محقق ساخته شرکت کردند و سپس دانشجویان بر اساس میانگین معدل ترم های قبلی و نمره پیش آزمون، با روش بلوک بندی تصادفی به 2 گروه معادل مداخله (آموزش با نرم افزار طراحی شده) و کنترل (آموزش به روش سخنرانی) تقسیم شدند. 4 هفته پس از آموزش، پس آزمون دانش و توانایی با همان سؤالات پیش آزمون انجام شد. داده ها با استفاده از نرم افزار spss20 و آزمونهای تی مستقل، تی زوجی، کای دو، آنوا و تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: نتایج نشان داد که پس از آموزش، میانگین نمرات توانایی محاسبات دارویی در هر دو گروه مداخله و کنترل از نظر آماری بصورت معنی داری افزایش یافته است (p<0.05). با این حال از نظر میانگین این نمرات بین دو گروه مداخله و کنترل تفاوت معنی دار آماری وجود نداشت (p>0.05). همچنین نتایج نشان داد بین میانگین نمرات پیش آزمون و پس آزمون دانش اصول تجویز دارو در هر دو گروه مداخله و کنترل تفاوت معنی دار آماری وجود ندارد (p>0.05). نتیجه گیری: در مطالعه حاضر دانشجویان هر دو گروه مداخله و کنترل پیشرفت معادل ولی یکسان در توانایی محاسبات دارویی داشتند. به نظر می رسد برای آموزش محاسبات دارویی به دانشجویان پرستاری می-توان مانند روش سخنرانی، از آموزش مبتنی بر نرم افزار محاسبات دارویی نیز با موفقیت استفاده کرد.