درک دانشجویان پرستاری از رفتار مراقبتی مدرسان در مورد آنها دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال- 1392
Abstract
چکیده: مقدمه: رفتارهای مراقبتی مربیان بالینی، یکی از عوامل بسیار مهم و تاثیرگذار بر فرایند آموزش بالینی است که تا کنون مورد توجه قرار نگرفته است و به عبارتی مطالعات انجام شده در مورد ماهیت ابعاد این مراقبت بسیار اندک است بطوریکه نتوانسته اند تصویر روشن از ابعاد مراقبت ارائه دهند، لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین درک دانشجویان پرستاری از رفتارهای مراقبتی مدرسان در مورد آنها، انجام شد. مواد و روش ها: این پژوهش توصیفی با شرکت 240 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی پرستاری از دانشکده پرستاری مامایی دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام شد. نمونه گیری به روش تصادفی طبقه ای متناسب انجام گرفت. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه درک دانشجو از مراقبت مدرس بالینی وید جمع آوری شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی در نرم افزار آماری spss 13 انجام شد. یافته ها: میزان رفتار مراقبتی مدرسان پرستاری در حین فرایند آموزش از دانشجویان با میانگین و انحراف معیار4/65+-0/93)) متوسط به بالا گزارش شد بیشترین مقدار مربوط به"مشارکت احترام آمیز" و بقیه به ترتیب القاء اطمینان و اعتماد در حین مراقبت، ارج نهادن به معنای زندگی، ایجاد جوء یادگیری حمایتی و انعطاف پذیری در کنترل دانشجو بودند.بحث و نتیجه گیری : با توجه به نتایج میتوان اذعان نمود که برای رسیدن به حد مطلوب رفتارهای مراقبتی مدرسان در برخی از ابعاد، خلاء وجود دارد. مسلما بررسی و شناسایی عوامل تاثیرگذار در این زمینه و به کارگیری راه حل های موثر از سوی متولیان امر در ارتقای کیفی آموزش بالینی موثر خواهد بود.