بررسی تاثیر دو روش مختلف آموزشی بر آگاهی، نگرش و عملکرد دبیران زن دبیرستانهای دخترانه شهر تبریز در زمینه پیشگیری از سرطان گردن رحم، سال1378
Abstract
چکیده: زمینه تحقیق: بیماری سرطان علی رغم دهها سال تحقیقات مستمر هنوز یک معضل بزرگ در جهان به شمار می رود. سرطان گردن رحم چهارمین سرطان شایع در زنان است. لذا لازم است که زنان با آموزش صحیح از طریق موثرترین شیوه آموزش با اصول پیشگیری از سرطان گردن رحم و اهمیت تشخیص زودرس آن آشنا شده و در برنامه های غربالگری شرکت فعال داشته باشند. این بررسی به منظور تعیین تاثیر دو روش مختلف آموزشی بر آگاهی، نگرش و عملکرد دبیران زن در زمینه پیشگیری از سرطان گردن رحم در شهر تبریز در سال 1378 انجام شده است. روش کار: این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی است. نمونه های این پژوهش شامل 129 دبیر بود که به سه گروه مورد1 ، گروه مورد 2 و شاهد تقسیم شدند. پس از انجام آزمون مقدماتی در هر سه گروه، پژوهشگر اقدام به اجرای دو برنامه آموزشی در گروه های مورد کرده و اطلاعات مربوط به آگاهی و نگرش بعد از 14 روز و اطلاعات عملکرد بعد از 2 ماه جمع آوری شد. از آمار توصیفی و آمار استنباطی برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. یافته ها: تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که میانگین نمره دانش و نگرش قبل از آموزش در هر سه گروه اختلاف معنی دار نداشته ولی بعد از آموزش بین میانگین نمره دانش و نگرش در گروه های مورد 1 و 2 با گروه شاهد تفاوت معنی دار بود. همچنین میانگین نمرات گروه مورد 2 در زمینه آگاهی و نگرش بالاتر از گروه مورد 1 بود و این اختلاف از نظر آماری معنی دار بود. در زمینه انجام پاپ اسمیر نتایج نشان داد که عملکرد هر سه گروه در این زمینه یکسان بود اما بعد از آموز عملکرد دو گروه به طور معنی داری با گروه شاهد اختلاف داشت. ولی بین دو گروه مورد در این زمینه اختلاف معنی داری وجود نداشت. استنتاج: به طور کلی یافته های پژوهش نشان داد که آموزش بر آگاهی، نگرش و عملکرد دبیران زن شهر تبریز در زمینه پیشگیری از سرطان گردن رحم موثر بوده است. آموزش به شیوه سخنرانی به همراه کارت نمایشی بر افزایش آگاهی و القا نگرش مثبت نسبت به روش آموزش به شیوه کتابچه آموزشی بیشتر موثر بوده است. اما بر عملکرد افراد، هر دو روش آموزشی تاثیر یکسان داشته است.