• English
    • Persian
    • English
    • Persian
  • Persian 
    • English
    • Persian
    • English
    • Persian
  • ورود
مشاهده آیتم 
  •   صفحه اصلی مخزن دانش
  • School of Nursery and Midwifery
  • Theses(NM)
  • مشاهده آیتم
  •   صفحه اصلی مخزن دانش
  • School of Nursery and Midwifery
  • Theses(NM)
  • مشاهده آیتم
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

بررسی درجه اهمیت نیازهای آموزشی از دیدگاه بیماران مبتلا به انفارکتوس میوکارد و آنژین صدری ناپایدار در زمان قبل ترخیص، بستری در بخش داخلی قلب مرکز آموزشی درمانی شهید آیت الله مدنی تبریز،1379

Thumbnail
تاریخ
1379
نویسنده
نوروززاده, رضا
Metadata
نمایش پرونده کامل آیتم
چکیده
چکیده: مقدمه: علیرغم افزایش بیماران با شرایط بیماری مزمن مانند بیماران مبتلا به انفارکتوس میوکارد و آنژین صدری ناپایدار، مساله ترخیص زود هنگام و کمبود تختهای بستری مشکل اساسی این دسته از بیماران محسوب می شود. مساله اساسی در این بین آموزش بیمار برای کسب مهارتهای مراقبت از خود می باشد. با توجه به این مشکلات استفاده از ابزارهای استاندارد می تواند منجر به ارتقا فرآیند پرستاری بخصوص فرآیند آموزش به بیمار گردد. روش و ابزار: برای تعیین سطح اهمیت نیازهای آموزشی از دیدگاه بیماران مبتلا به انفارکتوس میوکارد و آنژین صدری ناپایدار، 122 بیمار مرد و زن بصورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. محیط پژوهش بخشهای داخلی قلب مردان و زنان بیماران شهید مدنی تبریز بود. معیارهای انتخاب نمونه شامل 1)) بیماران با تشخیص انفارکتوس میوکارد یا آنژین صدری ناپایدار 2)) داشتن آمادگی ذهنی و روانی برای شرکت در پژوهش 3)) حذف بیماران با شرایط بالینی دیگر همانند بیماری فشار خون و یا دیابت شیری 4)) بیماران با سابقه اولین بستری به علت بیماری های قلبی در پژوهش وارد گردیدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه 43 مقوله‌ای در 9 عنوان آموزشی با رتبه بندی پنج رتبه ای لیکرت برای درجه اهمیت مقولات از بی اهمیت تا خیلی مهم بود. روائی محتوی ابزار توسط نه نفر از استادان پرستاری مورد تایید قرار گرفت و پایائی آن نیز با محاسبه عدد کودر ریچاردسون و ضریب همبستگی آلفا برای کل مقولات مقادیر مناسبی را نشان داد. نتایج یافته ها: با توجه به فرضیات پژوهش نتایج نشان داد که عنوان کار کردن با جنس و شغل واحدهای مورد مطالعه ارتباط معنی داری دارد. عنوان محدودیت های رژیم غذایی با هیچ یک از مشخصات فردی-اجتماعی مورد نظر پژوهشگر ارتباط معنی داری را نشان نداد. عنوان اطلاعات دارویی تفاوت معنی داری را با جنس و طول مدت اقامت در بخش مراقبت ویژه قلبی نشان داد. در مورد عنوان مسائل عمومی تنها ارتباط معنی دار آماری با سن دیده شد. در بررسی رتبه کل عناوین آموزشی تنها تفاوت معنی دار آماری با متغیر جنس بدست آمد. در رابطه با سوالات پژوهش یعنی درجه اهمیت هر یک از عناوین آموزشی از دیدگاه واحدهای مورد مطالعه در زمان قبل از ترخیص نتایج نشان داد که عناوین کار کرد، داروها، محدودیت های رژیم غذایی و مسائل عمومی مهمترین عناوین آموزشی از دیدگاه بیماران بودند. همچنین عناوین فشار روانی سیگار کشیدن و فعالیت جنسی کم اهمیت ترین عناوین از دیدگاه بیماران معرفی شدند. مقولات آموزشی مهم از دیدگاه بیماران در هر یک از عناوین مهم قلمداد شده به ترتیب مربوط به محدودیت های شغلی، زمان قطع دارو و روش مصرف دارو، آشنایی با غذاهای حاوی چربی بالا و پر نمک، احتمال داشتن حمله قلبی دیگر و مقولات کم اهمیت به ترتیب عناوین مهم قلمداد شده مربوط به بازگشت به شغل قبلی، اقدامات لازم در صورت بروز مشکل در اثر مصرف دارو، صرف غذا خارج از منزل و رفتن به مکانهای شلوغ و ... بودند.بحث و بررسی: یافته های پژوهش نشان میدهد که عناوین آموزشی مهم برای یادگیری از دیدگاه بیماران آنهایی هستند که با حیات بیماران ارتباط نزدیکی دارند. همچنین پاره‌ای از خصوصیات فردی-اجتماعی نقش بسیار مهمی در تعیین اولویت های یادگیری از دیدگاه بیماران دارند. در پایان کاربرد نتایج و پیشنهادات برای پژوهش های بعدی ارائه شده است
URI
http://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/31145
Collections
  • Theses(NM)

مخزن دانش دانشگاه علوم پزشکی تبریز در نرم افزار دی اسپیس، کپی رایت 2018 ©  
تماس با ما | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

مرور

همه مخزنجامعه ها و مجموعه هابراساس تاریخ انتشارنویسنده هاعنوانهاموضوعاین مجموعهبراساس تاریخ انتشارنویسنده هاعنوانهاموضوع

حساب من

ورودثبت نام

مخزن دانش دانشگاه علوم پزشکی تبریز در نرم افزار دی اسپیس، کپی رایت 2018 ©  
تماس با ما | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV