• English
    • Persian
  • English 
    • English
    • Persian
  • Login
View Item 
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Nursery and Midwifery
  • Theses(NM)
  • View Item
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Nursery and Midwifery
  • Theses(NM)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

بررسی تاثیر آموزش مکتوب بر میزان آگاهی و عملکرد مراقبت از نوزاد در زنان زایمان کرده در مرکز آموزشی-درمانی الزهرا1378

Thumbnail
Date
1379
Author
میرغفوروند, مژگان
Metadata
Show full item record
Abstract
چکیده: مقدمه: هفته اول پس از تولد، برای والدین دوران پر استرسی محسوب می شود و والدین درباره مراقبت از نوزاد سئوالات زیادی داشته و نیاز به اطلاعات و حمایت از سوی مراقبین بهداشتی دارند. چنانچه بیشتر مشکلات و نگرانی های مادران در ارتباط با مراقبت از نوزاد با آموزش برطرف میشود. اما با توجه به اینکه مدت زمان بستری مادر در بیمارستان کاهش پیدا کرده، فرصتهای لازم برای ارائه مطالب آموزشی در زمینه مراقبت‌ از نوزاد محدود شده است. لذا به نظر می رسد ایجاد طرحهای نوشتاری که با تشخیصها و اهداف مورد نظر مانگ باشد برای کمک به کفایت مراقبت از نوزاد محدود شده است. لذا به نظر می رسد ایجاد طرحهای نوشتاری که با تشخیصها و اهداف مورد انتظار هماهنگ باشد برای کمک به کفایت مراقبت از نوزاد ضروری باشد چرا که احتمال می رود به توانایی خانواده جهت ایفای نقش مراقبت از نوزاد کمک نماید. پس از آنجائیکه یکی از روشهای مطرح در ارتقای آگاهی و عملکرد مادران در زمینه مراقبت از نوزاد، آموزش مکتوب می باشد. بنابراین انجام پژوهشی تحت عنوان بررسی تاثیر آموزش مکتوب بر میزان آگاهی و عملکرد مادران در زمینه مراقبت از نوزاد ضروری به نظر می رسد. مواد و روش کار: این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی است که با روش نمونه گیری آسان 100 مادر اول را بعنوان گروه مورد و 95 مادر اول زا بعنوان گروه شاهد مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه ای مبتنی بر سه بخش در دو مرحله جمع آوری شد. در مرحله اول در روزهای اول پس از زایمان بخش اول و دوم تکمیل گردید و بعد به مادران گروه مورد قبل از ترخیص از زایشگاه علاوه بر آموزش روتین پس از زایمان، کتابچه آموزشی نیز داده شد در حالیکه مادران گروه شاهد تنها آموزش روتین بخش پس از زایمان را دریافت نمودند. در مرحله دوم در پایان دی ماه پس از زایمان، بخش دوم و سوم پرسشنامه تکمیل گردید. اطلاعات جمع آوری شده با کمک نرم افزار Spss و از طریق محاسبه توزیع فراوانی مطلق و درصدی، میانگین و انحراف معیار و آزمونهای کای دو، تی استیودنت و آنالیز واریانس یک طرفه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که در روزهای اول پس از زایمان، 83 درصد مادران گروه مورد و 83/5 درصد مادران گروه شاهد آگاهی وجود نداشت. اما در پایان یک ماه پس از زایمان 93 درصد مادران گروه مورد دارای آگاهی خوب بوده در حالیکه تنها 29/5 درصد از مادران گروه شاهد دارای آگاهی خوب بودن دو اختلاف معنی دار آماری بین دو گروه مورد و شاهد وجود داشت. از نظر نحوه عملکرد 63 درصد مادران گروه مورد عملکرد خوب داشتند در حالیکه تنها 12/6 درصد مادران شاهد دارای عملکرد وب بودند و اختلاف معنی دار بین دو گروه مورد و شاهد وجود داشت. نتیجه گیری: نتایج حاصل نشان داد که آموزش مکتوب تاثیر مثبتی بر میزان آگاهی و نحوه عملکرد مادران در زمینه مراقبت از نوزاد داشته است. لذا نتایج این پژوهش می تواند به مسئولین بهداشتی و ماماها کمک کند تا جزوه ها و کتابچه های آموزشی جهت ارتقاء آگاهی و نحوه عملکرد مادران در زمینه مراقبت از نوزاد تدوین نموده و در اختیار مادران تازه زایمان کرده قرار دهند.
URI
http://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/31144
Collections
  • Theses(NM)

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of KR-TBZMEDCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV