بررسی میزان رضایت بیماران بستری در بخشهای جراحی از ارائه مراقبتهای پرستاری در بیمارستان حضرت رسول( ص) سنندج سال1378
Abstract
چکیده: مقدمه: مراقبت اساس حرفه پرستاری است و نقش مراقبتی نسبت به سایر نقشها در اولویت حرفه پرستاری قرار دارد. پرستاری با کیفیت بالا بطور برجستهای تحت تاثیر ارزشهای اجتماعی قرار می گیرد و نهایتا یک ساختار اجتماعی است که بین ارائه دهندگان خدمات پرستاری دریافت کنندگان و افراد مسئول مورد عمل قرار می گیرد. هدف: تعیین میزان رضایت بیماران بستری در بخشهای جراحی از ارائه مراقبت های پرستاری در بیمارستان حضرت رسول (ص) سنندج1378 . مواد و روش: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی است که به منظور تعیین میزان رضایت بیماران از ارائه مراقبت های پرستاری در بیمارستان رسول سنندج انجام شد ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بود که با استفاده از اطلاعات موجود در کتب و مقالات مجموعا با 57 سوال در رابطه با مشخصات فردی-اجتماعی، رضایت از مراقبت های جسمی، رضایت از مراقبت های روانی-اجتماعی در سه بخش تنظیم گردید 10 0نفر از بیماران بستری در بخشهای جراحی نمونه پژوهش را تشکیل دادند که با استفاده از نمونه گیری تصادفی انتخاب شده بودند اطلاعات بدست آمده با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: یافته ها نشان داد که اکثر بیماران مراقبت های پرستاری جسمی راضی و آنان ناراضی بودند. همچنین واحد های مورد پژوهش از مراقبتهای پرستاری روانی-اجتماعی راضی بودند و 25 آنان ناراضی بودند. همچنین بین مشخصات فردی- اجتماعی بیماران و رضایت از مراقبتهای جسمی و روانی- اجتماعی ارتباط معنی دار آماری وجود نداشت. فقط بین سن و تشخیص جراحی بیماران و رضایت از مراقبتهای جسمی ارتباط معنی داری وجود داشت.و بین شغل و رضایت از مراقبتهای روانی اجتماعی ارتباط معنی دار وجود داشت. بحث و نتیجه گیری: نتایج این پژوهش می تواند به مسئولین آموزش و خدمات پرستاری کمک کند تا با برنامه ریزی برنامه های آموزشی مناسب بین پرستاران را نسبت به شناخت نیازهای جسمی و روانی- اجتماعی تقویت کند تا برطرف ساختن نیازهای بیمار را در اولویت کار خود قرار دهد.