بررسی نیازهای آموزشی مراقبت از خود بیماران با دریچه مکانیکی میترال بستری در بخش های جراحی قلب بیمارستان دولتی شهر تهران، سال1376
Abstract
چکیده: این پژوهش یک مطالعه توصیفی- تحلیلی است که به منظور بررسی نیازهای آموزشی مراقبت از خود بیماران با دریچه میترال بستری در بخشهای جراحی قلب بیمارستانهای دولتی شهر تهران، انجام گرفته و مشتمل بر یک هدف کلی و چهار هدف ویژه در زمینه های عوارض دریچه مکانیکی، درمان دارویی، رژیم غذایی، استراحت و فعالیت بوده است. این پژوهش بر روی صد نفر از بیماران بعد از عمل جراحی قلب تعویض دریچه میترال که هنوز در بخش قلب بستری هستند، صورت گرفته است. روش انتخاب نمونه، نمونه گیری آسان بوده و ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه ای مشتمل بر سه قسمت بود. قسمت اول مربوط به مشخصات فردی، قسمت دوم نیازهای احساسی و قسمت سوم نیازهای شناختی بوده است. جهت دستیابی به اهداف پژوهش از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است که بصورت جدول ارائه شده است. یافته های این پژوهش در رابطه با نیازهای آموزشی نشان داد که 21/25 درصد واحدهای مورد پژوهش، در مورد نیازهای آموزشی مراقبت از خود، هنوز آموزش در سطح بالا و 46/25 درصد واحدهای مورد پژوهش نیاز آموزشی در سطح متوسط و33/5 درصد واحدهای مورد پژوهش در مورد نیازهای آموزشی مراقبت از خود نیاز آموزشی پایین داشتند. بر اساس یافته های این پژوهش، متغیرهای جنس، وضعیت تاهل، شغل، میزان تحصیلات، تعداد روزهای بستری، سابقه مصرف داروهای ضد انعقاد، محل سکونت در میزان نیازهای آموزشی تاثیری نداشتند و نیز متغیرهای سن، دفعات عمل جراحی، سابقه بستری در بیمارستان، سابقه آموزش، بیشترین تاثیر را بر نیازهای آموزشی داشتهاند. پژوهشگر بر اساس یافته های پژوهش پیشنهاداتی برای کاربرد یافته ها و پژوهشهای بعدی ارائه داده است. با این امید که گامی هر چند کوچک در جهت بهبود وضع زندگی بیماران بعد از عمل پیوند قلب برداشته باشد