بررسی تاثیر آموزش بر میزان آگاهی مراقبت از خود بیماران تحت شیمی درمانی بستری در بیمارستان شهید قاضی طباطبائی تبریز سال 1374 - 75
Abstract
چکیده: مقدمه: بیماران مبتلا به سرطان تحت درمان با شیمی درمانی به علت بروز مشکلات جسمی متعدد نیاز به مراقبت از خود دارند. بروز مشکلات جسمی شیمی درمانی ایجاب می کند که بیماران آگاهی کافی از نحوه مراقبت از خود داشته باشند. آگاهی از نحوه مراقبت از خود و انجام فعالیتهای لازم می تواند به نحو چشمگیری از پیشرفت عوارض پیشگیری نماید. تئوری مراقبت از خود اورم یک مدل پرستاری است که می تواند در راستای مقابله با این نیازها بویژه عوارض جانبی ناشی از شیمی درمانی مورد استفاده قرار گیرد. اورم معتقد است که بیماران نیازمند کسب اطلاعات و آگاهی برای انجام مراقبت از خود موثر بوده و پرستاران در بهترین جایگاه بعنوان آموزش دهنده بیمار قرار دارند.هدف کلی پژوهش: تعیین تاثیر آموزش بر میزان آگاهی مراقبت از خود بیماران تحت شیمی درمانی بستری در بیمارستان شهید قاضی طبا طبائی در سال1374-75 . مواد و روش ها: این مطالعه یک بررسی نیمه تجربی است. داده های جمع آوری شده بوسیله پرسشنامه در دو بخش تنظیم شدهاند. (مکان) بیمارستان شهید قاضی طبا طبائی (نمونه) 40 بیمارتحت شیمی درمانی که با روش نمونه گیری مبتنی بر هدف انتخاب شده، نمونه پژوهش را تشکیل می دادند. نتایج: آزمونt زوج موید آن بود که با توجه به مشخصات فردی و اختلاف میانگین نمرات قبل و بعد از آموزش بر حسب جنس، سن، تحصیلات، شغل، وضعیت تاهل،محل سکونت مدت و دوره شیمی درمانی در اکثریت واحدهای مورد پژوهش با اطمینان99/5 درصد آموزش بر میزان آگاهی تاثیر نموده است. همچنین آزمون آماری کای دو در رابطهبا تاثیر متغییرهای جنس، سن، شغل، وضعیت تاهل، محل سکونت، مدت و دوره شیمی درمانی مشخص نمود که متغییرهای ذکر شده در اکثریت موارد تاثیری بر میزان آگاهی قبل و بعد از آموزش نداشتهاند. بحث: تجربه عوارض جانبی حاصل از شیمی درمانی و نداشتن اطلاعات و آگاهی کافی جهت چگونگی کنترل و مقابله با این عوارض باعث امتناع بیمار از ادامه درمان می گردد. بنابراین پرستاران با توجه به نیاز شدید بیماران به امر آموزش باید نیازهای آموزشی بیماران مبتلا به سرطان را بررسی و تکنیکهای خود مراقبتی مناسب را در جهت چگونگی کنترل عوارض جانبی آموزش دهند تا بیماران به پیگیری جلسات درمانی خود رغبت بیشتری پیدا نمایند.