عوامل موثر بر پذیرش آموزش تحت وب از سوی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز بر اساس مدل یکپارچه پذیرش و بکار گیری فناوری
Abstract
خلاصه فارسی
مقدمه: درحال حاضر آموزش برپايه وب با ظهور فناوريهای اطلاعاتي و ارتباطي جديد يكي از مهمترين مباحث در آموزش ميباشد.
هدف: مطالعه حاضر با هدف شناسايي عوامل موثر بر پذيرش آموزش تحتوب از سوي دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي تبريز براساس مدل يكپارچه پذيرش و بكارگيري فناوری انجام شد.
روش کار و مواد: اين مطالعه بهروش توصيفي_پيمايشي انجام شد. جامعه هدف دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي تبريز بودند كه از آموزش الكترونيكي مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه استفاده میکردند. نمونه آماري بر اساس جدول تعيين نمونه كوكران به تعداد 229 نفر به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود كه پس از تایید روایی و پایایی مورد استفاده قرار گرفت. پس از گردآوري و بهمنظور تجزيه و تحليل، دادهها به نرمافزار اسپیاس وارد شد و از روشهاي آماري توصيفي و استنباطي در پاسخ به سوالات پژوهش استفاده شد.
يافتهها: يافتهها نشان داد كه فاکتورهای «امید عملکرد»، «انتظار تلاش»، «تاثير اجتماعي»، «نگرش نسبت به فناوري»، «خودكارآمدی»، و «اضطراب» تاثير مستقيمي بر رفتار دانشجویان در استفاده از آموزش تحتوب دارد، ولي تاثير «شرايط تسهيلكننده» بر نيت رفتاري استفادهكنندگان از آموزش تحتوب مشاهده نشد. نتايج اين مطالعه نشان داد كه مدل يكپارچه پذيرش و بكارگيري فناوری (یوتایوت) ميتواند 58% از واريانس رفتاري پذيرش فناوري آموزش تحتوب دانشجویان را پيشبيني كند.
نتیجهگیری: نتایج این مطالعه عوامل موثر بر پذیرش آموزش تحتوب دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي تبريز براساس مدل يكپارچه پذيرش و بكارگيري فناوری را شناسایی کرد. اگر چه تاثیر «شرايط تسهيلكننده» بر پذیرش دانشجویان اثبات نشد، ولی این مطالعه ميتواند بهعنوان یک مطالعه مقدماتی برای مطالعات بعدی مورد استفاده پژوهشگران قرار بگیرد. لذا باتوجهبه نتايج بهدست آمده از اين پژوهش و همچنين محدوديت منابع، تصميمگيران دانشگاه ميتوانند زمينههاي لازم براي پذيرش هرچه بيشتر اين روش را فرآهم بياورند و عوامل غیراثربخش را بازطراحی یا حذف نمايند.