ارائه الگو برای طراحی و ایجاد وب سایت اطلاعات پزشکی برای مشتریان سلامت در ایران
Abstract
اطلاعات سلامت مصرف کنندگان، مدیریت اطلاعات سلامت، سیستم های اطلاعات سلامت، سوادسلامت، نیازسنجی اطلاعات خلاصه فارسی
مقدمه: اینترنت پراستفاده ترین رسانه ارتباط جمعی جهت کسب اطلاعات سلامت برای بسیاری از
مردم است. عدم وجود یک وب سایت جامع و قابل اعتماد در حوزه سلامت، زمینه ساز فرصتی برای
توزیع اطلاعات نامناسب در اینترنت می شود.
هدف: هدف از این مطالعه ارائه الگویی برای ایجاد و طراحی یک وب سایت جامع سلامت براساس
نیازها و دیدگاه عموم افراد جامعه )افراد سالم، بیمار و پزشکان( بود.
روش کار و مواد: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی است که در چندین فاز طراحی و انجام شد.
در ابتدا از افراد سالم و بیمار ) 327 نفر( و از پزشکان ) 116 نفر( نیازسنجی و نظرسنجی به عمل
آمد. در فاز دوم وب سایت های معتبر ایرانی و خارجی براساس 4 چک لیست استاندارد رایج
جهانی: BMA ، HONcode ، W3C و MLA شناسایی و ارزیابی شد. سپس ویژگی های مشترک
وب سایتها ثبت و ویژگیهای منحصر به فرد شناسایی و لیست شد. در فاز سوم، بر اساس نتایج به
دست آمده از دو فاز قبل الگویی برای طراحی وب سایت جامع اطلاعات سلامت طراحی شد.
یافته ها: نتایج نشان داد، مهمترین رسانه ارتباط جمعی برای کسب اطلاعات سلامت مردم در
ایران ) 8 / 75 درصد(، اینترنت بود. مردم ترجیح می دهند یک وب سایت سلامت شامل اطلاعات
بیماری ها، اطلاعات دارویی و تست های تشخیصی و آزمایشگاهی، اطلاعات سبک زندگی سالم،
اطلاعات عمومی مانند اطلاعات مربوط به پزشکان و مراکز درمانی و داروخانه باشد. قابلیت انتقال
مطالب به موبایل )از طریق نرم افزارهایی مانند اندروید، iOS ( و تجویز نسخه های اطلاعاتی برای
بیماران از طریق سیستم هوشمند وب سایت از جمله ویژگی های مورد تاکید پاسخ گویان بودند.
همچنین روزآمد و موثق بودن محتوا، ذکر نام ایجاد کننده وب سایت و تایید صحت محتوا توسط
پزشک و متخصص مورد تاکید آنها بود. همچنین یافته ها نشان داد که وب سایت های ایرانی در
مقایسه با وب سایت های انگلیسی از نظر رعایت استانداردها ضعیف هستند.
نتیجه گیری: برای غلبه بر وضعیت ناکارآمد وب سایت های ایرانی موجود در اطلاع رسانی سلامت
برای مردم، اقدام به ایجاد وب سایت جامع سلامت براساس مدل پیشنهادی این مطالعه گامی
ضروری است.