طراحی الگوی خرید راهبردی مراقبتهای سلامت برای نظام سلامت ایران
Abstract
چکیده
مقدمه: با توجه به هزینه های روزافزون بخش سلامت و نیازهای مردم، سیستم های سلامت باید به
سوی خرید راهبردی مراقبت های سلامت حرکت نمایند. مطالعات نمایانگر تاثیر مثبت اجرای خرید
راهبردی در نظام های سلامت در دنیا بوده است. علیرغم همه ی تلاشهای صورت گرفته برای بهبود
نظام سلامت در ایران تاکنون مدل مناسبی برای اجرای موفق خرید راهبردی پیشنهاد و طراحی
نشده است.
هدف: هدف از پژوهش حاضر طراحی الگوی خرید راهبردی مراقبتهای سلامت برای نظام سلامت
ایران بود.
روش کار و مواد: مطالعه ی حاضر یک مطالعه ی ترکیبی می باشد که در سال های 5932 تا 5931
در دانشگاه علوم پزشکی تبریز و با استفاده از روش های تحقیق کمی و کیفی برای جمع آوری و
تحلیل داده ها انجام شد. جامعه هدف مطالعه در مراحل مختلف مطالعه شامل متخصصان و خبرگان
و صاحبنظران در خصوص خرید راهبردی مراقبت های سلامت بودند.
یافته ها: ویژگی های خرید راهبردی در 7 زیرمفهوم دسته بندی شد: تعرفه گذاری، الزامات تولیت،
الزامات مربوط به خریداران، الزامات مربوط به ارایه کنندگان مراقبت ها، الزامات عقد قرارداد، الزامات
بسته ی خدمات و الزامات مربوط به روش پرداخت. هم چنین چالش های مهم در پنج حوزه ی مهم
خرید راهبردی عبارت بودند از: چالش های مربوط به زیرساخت ها، چالش های طراحی بسته ی
مراقبت ها، چالش های مربوط به نظام پرداخت، و چالش های مربوط به تولیت و ذی نفعان.
نتیجه گیری: اجرای موفق خرید راهبردی برای نظام سلامت ایران مستلزم همکاری و هماهنگی
تمامی ذی نفعان، پشتوانه ی قانونی قوی برای اجرای تولیت صحیح و بر طرف کردن تعارض منافع
در راس تولیتی وزارت بهداشت می باشد. به نحوی که وزارت بهداشت از ارایه ی مراقتبهای سلامت
کناره گیری کرده و فقط به ایفای نقش نظارتی و تولیتی بپردازد و از این راه بیرای تیامین نیازهای
سلامتی مردم تلاش کند.