بررسی وضعیت مدیریت اطلاعات گفتار درمانی در مراکز توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال 1392
Abstract
خلاصه فارسی
مقدمه:مدیریت اطلاعات بهداشتی ،حرفه ای است که به ماهیت ،ساختار وترجمه داده ها به اشکال قابل استفاده اطلاعات ،برای پیشبرد بهداشت و مراقبت بهداشتی افراد و جمعیت ها توجه دارد.
هدف:پژوهش حاضر با هدف، بررسی وضعیت مدیریت اطلاعات گفتار درمانی در مراکز توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام گرفت.
روش کارومواد:درمطالعه توصیفی – مقطعی حاضر ،وضعیت مدیریت اطلاعات مراکز گفتاردرمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تبریز،درسال 1392مورد بررسی قرار گرفته است.ابزار جمع آوری داده ها چک لیست و پرسشنامه بوده است که داده ها در دومرحله جمع آوری گردید.سپس داده ها با استفاده از نرم افزار spssو به کمک Tتک نمونه ای (به منظور مقایسه میانگین نمونه آماری با میانگین جامعه آماری )صورت گرفته شد.
یافته ها :یافته های پژوهش نشان داده است میانگین عناصر داده ای گردآوری شده0/42±2/15 روش های ذخیره و بازیابی اطلاعات 1/54±0/48؛انواع و نحوه پردازش داده ها0/48±1/45؛محاسبه شاخص های آماری0/56±1/73می باشد.این امر نشانگر وضعیت نسبتا مطلوب ،داده های گردآوری شده و وضعیت های نامطلوب روش های ذخیره و بازیابی، انواع و نحوه پردازش داده ها و توزیع اطلاعات گفتاردرمانی درمراکز توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تبریز می باشد.سپس درخصوص 4محور فوق اقدام به ارائه راهکار گردید.
نتیجه گیری:درزمینه گفتار درمانی وجود یک سیستم مدیریت اطلاعات پویا و کارآمد امری ضروری می باشد.بنابراین باید قوانین و استانداردهای مناسب جهت جمع آوری ،ذخیره سازی،تجزیه و تحلیل داده ها،بازیابی اطلاعات و گزارش دهی منظم در سیستم اطلاعات به منظور اطمینان ازاثربخشی خدمان ودردسترس بودن اطلاعات تدوین گردید.
واژه های کلیدی:مدیریت اطلاعات،گفتاردرمانی،مراکزتوانبخشی