• English
    • Persian
  • English 
    • English
    • Persian
  • Login
View Item 
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Management and Medical Informatics
  • theses
  • View Item
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Management and Medical Informatics
  • theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

طراحی یک الگوی ممیزی آموزشی برای ارزشیابی یک گروه آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشت درمانی تبریز

Thumbnail
View/Open
Full.SaharFarahsa.pdf (3.748Mb)
Date
1394
Author
فرح سا ،سحر
Metadata
Show full item record
Abstract
چکیده: ﻣﻘﺪﻣﻪ: ارزﺷﯿﺎﺑﯽ و ﻣﻤﯿﺰي آﻣﻮزﺷﯽ ﻧﻘﺶ ارزﻧﺪه اي در اﻃﻤﯿﻨﺎن از اﺣﺮاز ﺣﺪاﻗﻞ اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎ در اﺑﻌﺎد آﻣﻮزﺷﯽ، ﭘﮋوﻫﺸﯽ، داﻧﺸﺠﻮﯾﯽ و ﻧﯿﺰ ارﺗﻘﺎي ﻣﺴﺘﻤﺮ ﮐﯿﻔﯿﺖ اﯾﻦ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫﺎ در ﻣﺆﺳﺴﺎت آﻣﻮزش ﻋﺎﻟﯽ اﯾﻔﺎ ﻣﯿﮑﻨﺪ. ﮔﺮوه آﻣﻮزﺷﯽ ﻫﺴﺘﻪ اﺻﻠﯽ ﻓﻌﺎﻟﯿﺘﻬﺎي ﻫﺮ داﻧﺸﮕﺎه و داﻧﺸﮑﺪه ﺑﻪ ﺣﺴﺎب ﻣﯽ آﯾﺪ. ﻟﺬا ﺑﺮاي ﺑﻬﺒﻮد ﮐﯿﻔﯿﺖ ﻧﻈﺎﻣﻬﺎي داﻧﺸﮕﺎﻫﯽ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ ارزﯾﺎﺑﯽ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﮔﺮوه ﻫﺎي آﻣﻮزﺷﯽ ﭘﺮداﺧﺖ. ﻫﺪف: ﻫﺪف از ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺣﺎﺿﺮ ﻃﺮاﺣﯽ ﯾﮏ اﻟﮕﻮ و ﻣﺪل ﺟﺎﻣﻊ ﻣﻤﯿﺰي آﻣﻮزﺷﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺘﻮاﻧﺪ در ﺳﻄﺢ ﯾﮏ ﮔﺮوه آﻣﻮزﺷﯽ ﺑﻪ ﮐﺎر ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﻮد ﺗﺎ ﻧﻬﺎﯾﺘﺎ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﺑﻬﺒﻮد ﮐﯿﻔﯿﺖ ﻓﺮآﯾﻨﺪﻫﺎي آﻣﻮزﺷﯽ ﺷﺪه و رﺿﺎﯾﺖ ذﯾﻨﻔﻌﺎن را ﻓﺮاﻫﻢ آورد. روش ﮐﺎر و ﻣﻮاد: اﯾﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ازﭘﻨﺞ ﮔﺎم ﺗﺸﮑﯿﻞ ﺷﺪه اﺳﺖ. در ﮔﺎم ﻧﺨﺴﺖ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﯾﮏ ﺑﺮرﺳﯽ ﻣﺘﻮن ﻧﻈﺎم ﻣﻨﺪ، ﻣﺪل ﻫﺎ و اﻟﮕﻮﻫﺎي ﻣﺨﺘﻠﻒ ارزﺷﯿﺎﺑﯽ و ﻣﻤﯿﺰي آﻣﻮزﺷﯽ ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﮔﺮدﯾﺪﻧﺪ. در ﮔﺎم دوم ﺑﺎ ﺑﺮرﺳﯽ وﯾﮋﮔﯽ ﻫﺎي اﻟﮕﻮﻫﺎ و ﻣﺪل ﻫﺎي اﺳﺘﺨﺮاج ﺷﺪه از ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت، ﻣﺪل اوﻟﯿﻪ ﻣﻤﯿﺰي آﻣﻮزﺷﯽ ﻃﺮاﺣﯽ ﮔﺮدﯾﺪ. در ﮔﺎم ﺳﻮم ﺑﺎ ﺑﺮرﺳﯽ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻣﻮﺟﻮد، اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎ و ﺷﺎﺧﺺ ﻫﺎي ارزﺷﯿﺎﺑﯽ و ﻣﻤﯿﺰي ﮔﺮوه ﺗﺪوﯾﻦ ﺷﺪه و در ﻗﺎﻟﺐ ﺣﻮزه ﻫﺎي زﻣﯿﻨﻪ، دروﻧﺪاد، ﻓﺮآﯾﻨﺪ ﺑﺮوﻧﺪاد دﺳﺘﻪ ﺑﻨﺪي ﺷﺪ. در ﮔﺎم ﭼﻬﺎرم اﯾﻦ اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎ در ﻗﺎﻟﺐ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ دﻟﻔﯽ از دو ﺑﻌﺪ اﻫﻤﯿﺖ و ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ اﺟﺮاﯾﯽ ﺗﻮﺳﻂ اﻓﺮاد ﺧﺒﺮه ﻣﻮرد ارزﯾﺎﺑﯽ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ. در ﮔﺎم ﭘﻨﺠﻢ، ﻣﺪل ﻣﻤﯿﺰي آﻣﻮزﺷﯽ و اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎ و ﺷﺎﺧﺺ ﻫﺎ در ﺟﻠﺴﺎﺗﯽ ﺑﺎ ﺗﻌﺪادي از ﺧﺒﺮﮔﺎن ﻣﻮرد ارزﯾﺎﺑﯽ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺎﺧﺺ ﻫﺎ و اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎي ﻧﻬﺎﯾﯽ اﻧﺘﺨﺎب ﮔﺮدﯾﺪه و ﻣﺪل ﻣﻤﯿﺰي آﻣﻮزﺷﯽ ﻧﻬﺎﯾﯽ ﮔﺮدﯾﺪ. ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎ: ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺑﺮرﺳﯽ ﻣﺘﻮن ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ در ﺗﻌﺪادي از ﭼﺎرﭼﻮب ﻫﺎ ﯾﺎ ﻣﺪل ﻫﺎي ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺷﺪه ﻣﺮاﺣﻞ و ﮔﺎم ﻫﺎي ﻣﺪل ﺷﺎﻣﻞ ﺑﺮرﺳﯽ وﺿﻌﯿﺖ ﻣﻮﺟﻮد، ﻣﺪاﺧﻠﻪ و ارﺗﻘﺎي ﮐﯿﻔﯿﺖ ﻣﯽ ﺷﻮد. در ﺣﺎﻟﯽ ﮐﻪ در ﺗﻌﺪادي دﯾﮕﺮ از ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت اﻧﺠﺎم ﻣﻤﯿﺰي ﻓﻘﻂ ﺗﺎ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺑﺮرﺳﯽ وﺿﻌﯿﺖ ﻣﻮﺟﻮد و در ﺗﻌﺪادي دﯾﮕﺮ ﺗﺎ ﻣﺮﺣﻠﻪ اراﺋﻪ ﭘﯿﺸﻨﻬﺎد ﺟﻬﺖ ﺑﻬﺒﻮد وﺿﻌﯿﺖ ﭘﯿﺶ ﻣﯿﺮود. ﺑﻌﺪ از اﺟﺮاي ﺗﮑﻨﯿﮏ دﻟﻔﯽ، ﺑﻪ ﻏﯿﺮ از 3 ﺷﺎﺧﺺ ﮐﻪ در ﺑﻌﺪ ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ اﺟﺮاﯾﯽ ﻣﯿﺎﻧﻪ ﻧﻤﺮه ﭘﺎﯾﯿﻦ ﺗﺮ از 7 ﮐﺴﺐ ﮐﺮده ﺑﻮدﻧد ﺑﻘﯿﻪ ﺷﺎﺧﺺ ﻫﺎ در ﻫﺮدو ﺑﻌﺪ، ﻣﯿﺎﻧﻪ ﻧﻤﺮه ﺑﺎﻻﺗﺮ از 7 ﮐﺴﺐ ﮐﺮده ﺑﻮدﻧﺪ. ﺑﺮ اﺳﺎس ﭘﯿﺸﻨﻬﺎدات ﺷﺮﮐﺖ ﮐﻨﻨﺪﮔﺎن و ﺑﺤﺚ و ﺑﺮرﺳﯽ اﻋﻀﺎي ﭘﺎﻧﻞ، ﺗﻌﺪاد 17 ﺷﺎﺧﺺ و 4 اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﻧﯿﺰ ﺑﻪ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎ اﺿﺎﻓﻪ ﮔﺮدﯾﺪ. ﺑﻪ اﯾﻦ ﺗﺮﺗﯿﺐ ﺗﻌﺪاد 17 اﺳﺘﺎﻧﺪارد و 91 ﺷﺎﺧﺺ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎ و ﺷﺎﺧﺺ ﻫﺎي ﻧﻬﺎﯾﯽ ﺟﻬﺖ ارزﺷﯿﺎﺑﯽ و ﻣﻤﯿﺰي آﻣﻮزﺷﯽ اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻣﺪل ﻣﻤﯿﺰي آﻣﻮزﺷﯽ ﻧﻬﺎﯾﯽ ﮔﺮدﯾﺪ. در اﯾﻦ اﻟﮕﻮ ﻣﻤﯿﺰي آﻣﻮزﺷﯽ ﺷﺎﻣﻞ ﭼﺮﺧﻪ ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ وﺿﻌﯿﺖ ﻣﻮﺟﻮد ﺑﺎ اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎي از ﭘﯿﺶ ﺗﻌﺮﯾﻒ ﺷﺪه و ﭼﺮﺧﻪ ﺗﮑﻤﯿﻠﯽ ﺑﻬﺒﻮد ﮐﯿﻔﯿﺖ ﺑﺮاي ﺣﺼﻮل اﻃﻤﯿﻨﺎن ازارﺗﻘﺎي ﮐﯿﻔﯿﺖ آﻣﻮزﺷﯽ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. ﻧﺘﯿﺠﻪ ﮔﯿﺮي: ﺑﺮداﺷﺖ ﻫﺎي ﻣﺨﺘﻠﻒ از ارزﺷﯿﺎﺑﯽ، ﻣﻮﺟﺐ ﺷﮑﻞ ﮔﯿﺮي اﻟﮕﻮﻫﺎي ﻣﺘﻌﺪدي در اﯾﻦ زﻣﯿﻨﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ. اﻧﺘﺨﺎب و ﻣﺒﻨﺎ ﻗﺮار دادن ﯾﮏ اﻟﮕﻮي ﻣﻨﺎﺳﺐ ﮐﻪ ﺑﺮ اﺳﺎس آن ﺑﺘﻮان اﻃﻼﻋﺎت ﺟﺎﻣﻌﯽ ﺑﺮاي اﻃﻤﯿﻨﺎن از ﮐﯿﻔﯿﺖ در ﮔﺮوه ﻫﺎي آﻣﻮزﺷﯽ ﮐﺴﺐ ﻧﻤﻮد، از ﺟﻤﻠﻪ ﻣﺴﺎﺋﻠﯽ اﺳﺖ که نیازﻣﻨﺪ دﻗﺖ و ﺗﻮﺟﻪ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. ارزﺷﯿﺎﺑﯽ و ﻣﻤﯿﺰي را ﻣﯽ ﺗﻮان درﺑﺎره ﻫﺮ ﯾﮏ از ﻋﻨﺎﺻﺮ ﯾﮏ ﮔﺮوه آﻣﻮزﺷﯽ )زﻣﯿﻨﻪ، درون داد، ﻓﺮاﯾﻨﺪ و ﺑﺮون داد( ﺑﻪ ﮐﺎر ﺑﺮد و درﺑﺎره آﻧﻬﺎ ﻗﻀﺎوت ﻧﻤﻮد. ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻣﺪل اراﺋﻪ ﺷﺪه ﺿﻤﻦ دﺳﺘﯿﺎﺑﯽ ﺑﻪ ﺗﻮﺻﯿﻒ دﻗﯿﻖ ﺗﺮي از وﺿﻌﯿﺖ ﻣﻮﺟﻮد، ﻓﺎﺻﻠﻪ ﺑﺎ وﺿﻌﯿﺖ ﻣﻄﻠﻮب ﻣﺸﺨﺺ ﺷﺪه و ﺑﺎ ﺑﺮرﺳﯽ و اراﺋﻪ راﻫﮑﺎرﻫﺎي ﻣﻨﺎﺳﺐ و ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ، ﻓﺮآﯾﻨﺪ رﺳﯿﺪن ﺑﻪ وﺿﻌﯿﺖ ﻣﻄﻠﻮب ﺗﺮﺳﯿﻢ ﻣﯽ ﺷﻮد. واژﮔﺎن ﮐﻠﯿﺪي: ارزﺷﯿﺎﺑﯽ آﻣﻮزﺷﯽ، ﻣﻤﯿﺰي آﻣﻮزﺷﯽ، ﮔﺮوه آﻣﻮزﺷﯽ، ﮐﯿﻔﯿﺖ
URI
http://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/30796
Collections
  • theses

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of KR-TBZMEDCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV