• English
    • Persian
  • English 
    • English
    • Persian
  • Login
View Item 
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Management and Medical Informatics
  • theses
  • View Item
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Management and Medical Informatics
  • theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

ارزیابی وضعیت بیمارستانهای شهر تبریز بر اساس شاخص های حاکمیت بالینی در حیطه های آموزش و تعلیم، ممیزی بالینی و مشارکت بیمار و جامعه

Thumbnail
View/Open
Thesis.pdf (1.730Mb)
Date
1392
Author
سعادتی شهرک ، محمد
Metadata
Show full item record
Abstract
چکیده: مقدمه: چارچوب حاکمیت بالینی برای ارتقا کیفیت خدمات بهداشتی درمانی، استفاده از دانش تخصصی به روز و ارائه خدمات مبتنی بر شواهد با مشارکت بیمار را توصیه می‌کند. این چارچوب با روشی سیستماتیک، سعی در ایجاد فرهنگ و بسترهای مناسب برای افزایش نتایج مثبت برای بیماران و در نتیجه برای سیستم بهداشتی درمانی دارد. برای حصول به این امر، اندازه گیری و پایش عملکرد حاکمیت بالینی امری ضروری است. هدف: این مطالعه با هدف تهیه و اندازه گیری شاخص‌های عملکردی در حیطه های آموزش و تعلیم، ممیزی بالینی و مشارکت بیمار و جامعه در بیمارستانهای شهر تبریز انجام گرفت. مواد و روش‌ها: مطالعه فوق، یک مطالعه تلفیقی (کمی-کیفی) است که در سه سطح جامعه، بیمارستان و بیمار در سال 1392 در شهر تبریز انجام گرفت. نمونه مورد مطالعه در فاز جامعه 1050 خانوار در قالب 70 خوشه 15 خانواری بود. در خصوص بیمارستان‌ها سرشماری انجام گرفت و در مرحله بیمار 1000 بیمار (بستری-سرپایی) وارد مطالعه گردید. موضوعات مورد مطالعه در جامعه، اعتماد عمومی به سیستم بهداشتی درمانی، در فاز بیمار حقوق بیمار و رضایت‌مندی و در بیمارستان‌ها جمع آوری شاخص‌های عملکردی در حیطه های مورد مطالعه بود. یافته‌ها: میانگین اعتماد مردم به سیستم بهداشتی درمانی 57.38، میزان رعایت حقوق بیمار در بیمارستانهای شهر تبریز، 45.72 بود. میزان رضایت در بیماران بستری %52.45 و در بیماران سرپایی 66.18% محاسبه گردید. شاخص‌های بیمارستانی نیز حاکی از عملکرد ضعیف بیمارستان‌ها در برخی از بخش‌ها مانند مشارکت بیمار و جامعه در برنامه ریزی بیمارستان، مشارکت بسیار ضعیف کارکنان رده های مختلف شغلی در ممیزی بالینی، آموزش بسیار ضعیف ممیزی بالینی در بین بیمارستان‌ها و نبود زیرساخت‌های حمایتی برای آموزش و ممیزی بالینی می‌باشد. البته در برخی از زمینه‌ها مانند برنامه توسعه فردی کارکنان و رسیدگی به شکایات فعالیت‌های خوبی انجام گرفته است. نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان می‌دهد که ارتباط ضعیفی بین جامعه و سیستم بهداشتی درمانی به خصوص بیمارستان‌ها وجود داشته و اعتماد متقابل ایجاد نگردیده است که این امر منجر به رعایت ضعیف حقوق بیمار و کاهش رضایت وی می‌گردد. همچنین نبود سیستم جامعی برای جمع آوری، طبقه بندی و تحلیل داده‌ها در بیمارستان‌ها ، موجب گردش بسیار ضعیف اطلاعات می‌گردد. کلمات کلیدی: حاکمیت بالینی- اندازه گیری عملکرد- شاخص- ارتقای کیفیت
URI
http://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/30788
Collections
  • theses

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of KR-TBZMEDCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV