• English
    • Persian
  • English 
    • English
    • Persian
  • Login
View Item 
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Pharmacy
  • Theses(P)
  • View Item
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Pharmacy
  • Theses(P)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

بررسی آموزش پنهان در دانشکده داروسازی تبریز

Thumbnail
View/Open
ستوده پیرمحمدی.pdf (2.061Mb)
Date
1395
Author
پیر محمدی، ستوده
Metadata
Show full item record
Abstract
آموزش پنهان که بخش غیر رسمی آموزش است و بیشتر جنبه محتوایی دارد، در رشته های حرفه ای مهمتر میباشد. دانشجویان پزشکی باید در چهارحیطه نگرش جامع، بینش کافی، مهارت لازم و رفتار مناسب به طور همزمان پرورش یابند. محیط های آموزشی در حیطه پزشکی و پیامد های آموزشی مرتبط باکسب توانمندی ارائه خدمات سلامت جامعه ایجاب میکند که آموزش نظری و عملی با دوره های کسب مهارت تلفیق گردد. این بررسی جهت شناخت مشکلات آموزشی پنهان رشته داروسازی و رفع آنها به منظور افزایش بهره وری نظام آموزشی انجام شد.هدف در این پایاننامه ابعاد برنامه درسی پنهان در دانشکده داروسازی تبریز مورد بررسی قرار گرفت.مواد و روش کارپس از تکمیل پرسشنامه طراحی شده توسط اساتید و دانشجویان سال آخر دانشکده داروسازی تبریز، ازنرم افزار Excel نسخه 2013 جهت تحلیل داده ها و رسم نمودارها استفاده شد.یافته ها3/76% دانشجویان از آموزش پنهان اطلاعی ندارند درحالیکه 8/15% اطلاع کم 9/7% نسبتامطلع بودند. همچنین 6/14% از اساتید از برنامه آموزش پنهان اطلاع داشتند درحالیکه 9/47% نسبتامطلع و5/37% اطلاع کم داشتند. اساتید دانشکده با برگزاری آموزش یکپارچه و همزمان دروس شیمی دارویی، فارماکولوژی و درمان شناسی براساس گروه های دارویی به صورت بلوک 3/78% موافق بودند.90% دانشجویان جدیت اساتید درکلاس را خوب تا عالی ارزیابی کردند. بنظر دانشجویان استفاده از مطالب حرفه ای مجلات تخصصی، اینترنت 66% باعث ارتقاء دانش، 46/39%نگرش، 76/15%رفتار، 2/26%مهارت میشود. از نظر اساتید1/76% دانش، 56%نگرش، 8/35%رفتار، 6/25% مهارت میباشد. از نظر دانشجویان 35% دروس اختصاصی داروسازی شامل درمان شناسی، فارماکولوژی، آرایشی وبهداشتی، اخلاق داروسازی، بیوفارماسی و زبان تخصصی درصورتیکه فعالیت درداروخانه را به عنوان آینده شغلی خود انتخاب کنند بیش از70% در مهارت آنها مؤثر خواهد بود. 5/17% دروس بین50-70% ، 30% دروس بین 30-50% و بقیه 5/17% دروس شامل آنالیز دستگاهی، فیزیکال فارماسی و شیمی داروئی کمتر از 30% در توانمندی نهایی آنها می¬تواند موثر باشد. نتیجه گیریصرفنظر از برنامه رسمی مصوب، محیط آموزشی، فرایند و نحوه اجرا تاثیرات متفاوتی درقابلیت های محصول نهایی تربیتی داشته ولزوم برنامه ریزی صحیح و برقراری پلی مطمئن میان برنامه درسی و آموزشی آشکار میگردد., Introduction The hidden curriculum which is the informal sector in education and has content aspects is more important in the professional fields. Medical students should grow themselves simultaneously in four areas which include comprehensive manner, sufficient insight, skills and appropriate behavior. Within the area of medical and educational outcomes that associated with the ability of community health services, learning environments requires that theoretical and practical training courses be combined with skills. The aim of this paper is to identify the hidden curriculum problems of Pharmacy and fix them in order to increase the efficiency of educational system.Aim The effects of hidden curriculum studied in Tabriz Faculty of Pharmacy.Materials and Methods After completing the questionnaire developed by faculty members and junior students of Tabriz Faculty of pharmacy, for data analysis and drawing diagrams Excel software with 2017 Version was used.ResultsFindings showed that 76.3% of students do not know the hidden curriculum, while15.8% of them knows a little and 7.9% relatively knows it. Also 14.6% of faculty members knew hidden curriculum, while 47.9% relatively knows and 37.5% knows a little. Faculty members agreed about holding simultaneous integrated training courses of Medicinal Chemistry, Pharmacology and Therapeutics based on pharmaceutical group to Block 78.3%. 90% of students evaluated serious of faculty members good to excellent. From students’ point of view, by using professional material of specialized journals, the internet cause improved knowledge up to 66%, attitude 39.46%, behaviors 15.76%, and skill 26.2%. From professors’ point of view this level is 76.1% for knowledge, 56% attitude, 35.8% behaviors, 25.6% skill. From students’ point of view, 35% of pharmaceuticals special courses include therapeutics, pharmacology, cosmetics, health, pharmaceutical ethic, biopharmcy and technical language, and if you choose your career as working in a pharmacy, your knowledge more than 70% will be more effective in your skills. 17.5% of courses are between 50 to 70%, 30% of them are between 30 to 50% and the rest of them is about 17.5% which are device analysis, physical pharmacy respectively and at the other hand pharmaceutical chemistry have less than 30% effect in final skills. Conclusion Regardless of the formal approved program, learning environment, process and implementation of training have different effects on the final educational product functionality and at the same time necessity to plan ensure proper and build bridges between curriculum and instruction become apparent.
URI
http://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/30608
Collections
  • Theses(P)

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of KR-TBZMEDCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV