مطالعه نگرش داروسازان تبریز در اثربخشی برنامه های آموزش مداوم در عملکرد آنها
Abstract
پیشینه تحقیق در جوامع امروزی، یادگیری دائمی و به روز کردن اطلاعات و مهارتها به دلیل پیشرفت سریع علم و ایجاد تحولات زیاد در علوم، بویژه علوم پزشکی و مسائل بهداشتی که با سلامت جامعه سرو کار دارد، ضروری می نماید. برای این منظور برنامه های آموزش مداوم در بسیاری از کشورهای پیشرفته و نیز در کشور ما تدوین و اجرا میگردد. به دلیل اهمیت برنامه های آموزش مداوم در حفظ و ارتقای دانش پزشکی، بررسی تأثیرگذاری و کیفیت این برنامه ها در افزایش دانش و مهارتهای عملی مشمولین این برنامه ها نیز اهمیت پیدا می کند.روش کار در تحقیق حاضر جامعه آماری را مسئولین فنی داروخانه های شهر تبریز تشکیل می دادند که تعداد 85 داروخانه به عنوان نمونه از بین 270 داروخانه در شهر تبریز انتخاب گردید و پرسشنامه های تحت عنوان بررسی اثربخشی برنامه های آموزش مداوم در عملکرد حرفه ای و دانش داروسازان بین مسئولین فنی مربوطه توزیع شد. سپس داده های بدست آمده از فرم های نظر سنجی با نرم افزار spss مورد تحلیل قرار گرفت.یافته ها میزان تحقق اهداف آموزش مداوم بر اساس نتایج حاصل از داده های بدست آمده مقدار 55% بدست آمد که نشانگر تحقق اهداف آموزش مداوم در سطح نسبتا مطلوب می باشد. همچنین نتایج نشان داد دوره های آموزش مداوم به ترتیب در افزایش علاقه داروسازان به مطالعه بیشتر در حیطه شغلی، افزایش اعتماد به نفس علمی، تفسیر آزمایش های بالینی و ارتقای علمی بیشترین تاثیر را داشت. مقادیر بدست آمده برای میزان به روز بودن مطالب آموزشی،میزان تسلط علمی سخنرانان باز آموزیها، تناسب امتیاز هر دوره و نحوه اطلاع رسانی زمان برنامه ها نیز حکایت از کیفیت قابل قبول برنامه ها داشت. بحث و نتیجه گیری اهمیت ارتقای مهارت های حرفه ای داروسازان ایجاب می کند برگزاری دوره های آموزش مداوم مورد توجه قرار گیرد. از سوی دیگر سنجش میزان تحقق اهداف مورد نظر و سطح کیفیت این دوره ها نشان دهنده میزان بهره وری آنها خواهد بود. این مطالعه میزان موفقیت برگزاری دوره ها ی آموزش مداوم به منظور ارتقای کیفیت آنها را در برهه حاضر مورد ارزیابی قرار داد که البته ارزیابی های مستمر برای بهبود وضعیت در طول زمان را نیازمند خواهد بود.