مطالعه وضعیت آموزش مداوم داروسازان تبریز و ارائه راهکارهای بهینه سازی آن
Abstract
امروزه اهميت آموزش مداوم بعنوان يکي از از ابزارهاي بهبود کيفيت زندگي بر همگان روشن شده است. در ارتباط با مشاغل پزشکي ازطريق آموزش مداوم نحوه برخورد با چالشهاي حرفه آسان ميشود چرا که هر روز ابزارهاي کاري جديد و اطلاعات نوين در هر رشته بوجود ميآيد. گرچه آموزش مداوم در مشاغل پزشکي در ايران تاريخچه طولاني ندارد ولي بهر حال در دهه اخير همگام با کشورهاي پيشرفته اين برنامهها صورت گرفته است تا پاسخ گويي اين مشاغل در مقابل نياز بيماران بهبود يابد. اينکه محتواي اين برنامهها وکيفيت و کميت اجراي آن تا جه حد نيازهاي جامعه پزشکي را تامين نموده وچه کارهاي ديگري براي بهبود وضعيت آن لازم است موضوع بسيار با اهميتي ميباشد که متاسفانه پژوهش عمدهاي در آن انجام نشده است.
در راستاي بررسي وضعيت آموزش مداوم داروسازان تبريز و ارائه راهکارهاي بهينه سازي آن در پژوهش حاضر با بهره گيري از پرسش نامهاي که سوالات آن با نظرخواهي اساتيد وشرکت کنندگان در تحقيق مورد پايايي و ارزيابي قرار گرفته، به موضوع پژوهش پرداخته شده است.
در مجموع از ميان 269داروخانه به روش تصادفي 80 پرسش نامه تکميل گرديده ونتايج حاصل به روش آماري مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته است.
نتايج حاصل نشان دهندهي 52% رضايت از برنامهها بوده و در واقع سطح متوسطي از نيازها را برآورده نموده است. کارايي روشهاي ارائه آموزش مداوم و عناوين مورد نظر شرکت کنندگان نيز مورد ازيابي ومحک قرار گرفته و راهکارهايي براي بهينه سازي آن پيشنهاد گرديده است.