بررسی مهارت دانشجویان سال آخر دانشکده ی دندانپزشکی تبریز نسبت به کاربرد داروهای آرام بخش در دندانپزشکی اطفال در نیمسال دوم 1396-1397
Abstract
مقدمه: دانشجویان دندانپزشکی به دلیل نقش بالقوه ایی که در تأمین سلامت دهان و دندان افراد جامعه دارند، باید کلیة تکنیک های درمانی مورد نیاز را آموزش ببیند. به دلیل محدود بودن تجارب درمان های دندانپزشکی تحت آرام بخشی دارویی در کشور، مطالعات بسیار محدودی در زمینه ی ارزیابی میزان مهارت دانشجویان نسبت به این درمان ها انجام شده است . بر این اساس، طی این مطالعه بر آن شدیم تا مهارت دانشجویان سال آخر دندانپزشکی تبریز نسبت به کاربرد داروهای آرام بخش در دندانپزشکی کودکان در نیمسال دوم1396-1397 را بررسی کنیم.مواد و روش کار: در این مطالعه مقطعی که در نیمسال دوم1396-1397 انجام شد 35 نفر از دانشجویان سال آخر دانشکده دندانپزشکی تبریز در آن شرکت کردند. پرسشنامه ای محقق ساخته (Self Established) که شامل دو بخش بود در اختیار دانشجویان قرار گرفت تا مهارت دانشجویان سال آخر دانشکده ی دندانپزشکی تبریز نسبت به کاربرد داروهای آرام بخش در دندانپزشکی اطفال سنجیده شود. نتایج داده ها با استفاده از نرم افزار17 SPSS و آزمون کای دو تجزیه و تحلیل شد.یافته ها: نتایج این مطالعه نشان می دهد که ارتباط معناداری بین معدل افراد شرکت کننده و میزان آگاهی آنها از کاربرد داروهای آرام بخش در دندانپزشکی وجود دارد. همچنین طبق نتایج این مطالعه، میانگین امتیاز کل افراد شرکت کننده در مطالعه، 9.34 می باشد که نشان می دهد میانگین آگاهی افراد مطالعه شده در این زمینه کافی نمی باشد. حداقل امتیاز شرکت کنندگان 3 و حداکثر 15 می باشد. رابطه ی معناداری بین جنسیت و میزان آگاهی از کاربرد داروها وجود داشت به طوری که دانشجویان مونث به طور معناداری میزان آگاهی بیشتری در این زمینه داشتند(P<0.05).نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان می دهد که میزان آگاهی دانشجویان دندانپزشکی سال آخر دانشکده دندانپزشکی شهر تبریز نسبت به کاربرد داروهای آرامبخش در بخش اطفال کافی نمی باشد.