بررسی میزان آگاهی معلمان ابتدایی شهر تبریز از مدیریت اورژانس ترومای دندانی
Abstract
صدمات دندانی یکی از مشکلات مهم دوران کودکی به شمارمی آید و می تواند باعث درد
و رنج بسیاری شود . فراهم کردن مراقبت اورژانسی مطلوب به منظور کاهش عوارض
متعدد این صدمات بسیار مهم است 0
این پژوهش به منظور بررسی میزان آگاهی معلمان مدارس ابتدایی شهر تبریز از مدیریت
اورژانس تروماهای دندانی در سال 1385 صورت گرفت 0
مواد کار و روشها :
مطالعه از نوع توصیفی - مقطعی بوده و جامعه آماری مورد بررسی شامل تعداد 160
نفراز معلمین نواحی 5 گانه شهر تبریز می باشند که بطور تصادفی انتخاب شده بودند 0
جمع آوری اطلاعات از طریق توزیع پرسشنامه و بصورت حضوری صورت پذیرفت و
اطلاعات بدست آمده بوسیله برنامه نرم افزاری spssنسخه 14وchi-square test مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت0
یافته ها :
تعداد 160 نفر از معلمین مورد بررسی قرار گرفتند 0 میانگین سنی آنها 3/41 سا ل بود
که مسن ترین آنها 66 سا ل وجوان ترینشان 21سال سن داشتند 0با سابقه ترین فرد جامعه
مورد بررسی 37 سال و کم سابقه ترینشان 1 سال سابقه خدمت را دارا بودند0
8/23 % از معلمین مدرک تحصیلی دیپلم ، 30 % مدرک تحصیلی کاردانی و 8/66 %
مدرک تحصیلی کارشناسی داشتند 0
6/25% از معلمان فارغ التحصیل رشته آموزش ابتدایی ، 3/16% بهداشت ، 4/14% ادبیات و بقیه فارغ التحصیلان رشته های دیگر بودند که شامل : مدیریت ، معارف ، زیست شناسی ، دبیری زبان انگلیسی ، شیمی ، ریاضی ، کشاورزی و فنی بودند 0
نتیجه گیری :
پس از آنالیز پرسشنامه ها نتایج زیر حاصل شد :
35% از معلمان در گروه خوب ، 8/43 % از آنها در گروه متوسط و 3/21% آنها در
گروه ضعیف قرار گرفتند . معلمین با مدرک تحصیلی کاردانی دارای آگاهی بهتری نسبت به معلمان دارای مدرک کارشناسی بوده و معلمان دارای مدرک کارشناسی آگاهی بیشتری از معلمان دارای مدرک دیپلم داشتند 0
عمده ترین مشکلات مطرح شده از سوی معلمان در رابطه با مسایل بهداشت دهان و
دندان دانش آموزان شامل :
عدم وجود مراکز درمانی مخصوص دانش آموزان جهت رسیدگی به مشکلات درمانی ،
حجم کاری زیاد و کمبود مربیان بهداشت و فقدان امکانات کافی سمعی وبصری جهت
آموزش بهداشت دهان و دندان به معلمین و دانش آموزان بود 0
و پیشنهادهایشان جهت بهبود وضعیت آگاهی معلمین شامل :
برگزاری دوره های آموزشی ضمن خدمت برای معلمان ، استفاده ازدندانپزشکان جهت
آموزشهای لازم ، استفاده از وسایل کمک آموزشی و امکانات سمعی و بصری می باشد