تعیین میزان آگاهی معلمان درباره درمانهای ارتودنسی در دو شهرستان تبریز و سقز درسال 1384
Abstract
مقدمه:استفاده ازخدمات ارتودنسي ميتواندتاحدزيادي تحت تأثيرعوامل اجتماعي وفرهنگي باشد.
متغييرهاي رواني،وسطح درآمدافراد نيزدرآگاهي آنها نسبت به درمان ارتودنسي تأثيرگذار هستند. اكثر بيماران ارتودنسي،كودكان ونوجوانان مي باشند انتظارمي رودكه معلمان بعنوان زيرمجموعه تحصيل كرده ازجامعه كه با اين افراد بيشترين تماس را دارند آگاهي بيشتري درمورد مشكلات آنها از جمله مشكلات دنداني وراهكارهاي مناسب آن داشته باشند.
اهداف: هدف اين مطالعه تعيين ميزان آگاهي معلمان درباره درمان هاي ارتودنسي در دو شهر تبريزوسقزو مقايسه آن بين مقاطع تحصيلي مي باشد.
مواد و روش ها:يك پرسشنامه به384معلم در سه مقطع تحصيلي در دو شهرستان تبريز و سقز داده شد(204نفر درتبريز و180نفردرسقز)وآگاهي معلمان در دو شهربا استفاده از آزمون t-test و بين مقاطع تحصيلي با ANOVA One-Way ارزيابي شد.
يافته ها:94% كل افراد مورد مطالعه ارتودنسي را به معناي مرتب كردن دندانها با سيم مي دانستند . ازنظر آگاهي درباره كليات ارتودنسي وسن انجام ارتودنسي بين دوشهراختلاف آماري معني داري وجودنداشت.آگاهي معلمان درسه مقطع تحصيلي با همديگرتفاوت معني داري نداشت.
75% معلمان هزينه بالارا مشكل اصلي ارتودنسي مي دانستند.
نتيجه گيري : آگاهي معلمان در دو شهرتبريزوسقز در مورد درمان هاي ارتودنسي كافي نبودو اكثراًً هزينه بالارا مشكل اصلي مي دانستند.