بررسی و مقایسه برنامه آموزشی دوره تخصصی رشته جراحی دهان، فک و صورت در ایران، امریکا، استرالیا و انگلستان
Abstract
هم اكنون در جهاني پرشتاب زندگي مي كنيم كه انفجار اطلاعات يكي از خصوصيات آن به شمار مي رود. در ايران از حدود 25 سال قبل شاهد برگزاري دوره هاي دستياري دندانپزشكي هستيم. در سال 1377 شوراي تخصصي آموزش دندانپزشكي سرفصل دروس دوره تخصصي جراحي را تدوين نمود كه از آخرين بازنگري انجام شده حدود 7 سال مي گذرد. در مقايسه به نظر مي رسد سيستم آموزشي در كشورهاي غربي در برخي جهات برتري هايي نسبت به كشورمان دارد (همانند: تعيين دقيق Requirment ها، اصول ارزشيابي و ...).
لذا با مطالعه و هدايت يك تحقيق نظري برنامه فعلي آموزشي جراحي دهان و فك و صورت با ساير كشورها و الگوبرداري از آنها مي توان قدمي كوچك در راه اعتلاي اين تخصص برداشت.
هدف اختصاصي: مقايسه جزء به جزء برنامه هاي تخصصي كشورهاي اروپايي، امريكا و استراليا با برنامه تخصصي كشورمان از لحاظ آموزشي.
هدف كاربردي: اصلاح و بهينه سازي برنامه آموزشي جراحي دهان و فك و صورت كشور با توجه به مزايا و محتواي برنامه هاي تخصصي كشورهاي مورد بررسي.
مواد و روشها: دانشگاههاي كشور انگلستان، نيوجرسي و womack ارتش ايالات متحده و آدلايد استراليا براي اين تحقيق برگزيده شده و نظام آموزشي آنها با نظام آموزشي رايج ايران مقايسه شد.
يافته ها: از لحاظ طول دوره بيشترين طول دوره مربوط به دانشگاه آدلايد با 8 سال و كمترين آن مربوط به دانشگاه نيوجرسي و Womack ارتش مي باشد. مدرك اعطايي پس از پايان دورة تحصيلي در ايران OMFS است در حالي كه دانشكده نيوجرسي همراه آن، مدرك پزشكي نيز اعطاء مي كند.
گزينش ها زريدنت در دانشگاه آدلايد هم از رشته پزشكي و هم از رشته دندانپزشكي امكان پذير است درحالي كه گزينش رزيدنت براي جراحي فك و صورت در كشور انگلستان كاملاً متفاوت از بقيه كشورهاي بررسي شده است و داوطلبين پس از اتمام دوره پزشكي عمومي و جراحي پلاستيك وارد اين رشته مي شوند.
بحث: در دانشگاه هاي كشورمان دروس علوم پايه، مشترك و اختصاصي و علوم وابسته كه بيش از طول دوره را تشكيل مي دهد. در خارج از گروه جراحي فك و صورت تدريس مي شوند. بنابراين عليرغم مشخص بودن ريز برنامه، تضميني بر اجراي آن وجود ندارد. نكته ديگر اينكه به علت عدم تعيين دقيق Requirment ها ممكن است رزيدنت در طول دوره تحصيل برخي موارد را كمتر و برخي ديگر را بيش از حد انجام دهد. به نظر مي رسد اگر رزيدنت جراحي فك و صورت در بدو ورود به مدت 2 سال جهت تكميل كاستي هاي آموزشي به يك دانشكده پزشكي فرستاده شود موفق تر خواهد بود.
نتيجه گيري: موارد مشابه فراواني وجود دارد كه نشان از درك و اهميت آموزش اين رشته به عنوان يك رشته تخصصي دندانپزشكي با پيشنياز آموزش پزشكي مي باشد