تعیین آگاهی و عملکرد و نگرش دانشجویان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز نسبت به پژوهش
Abstract
: از بدو تاسیس دانشگاها سه وظیفه عمده بر عهده این نهاد بوده است:جمع کردن و نگهداری دانش اتقال آن به نسلهای آینده افزایش آن از طریق پژوهش نیاز به پژوهش از زمانهای پیش شناخته شده است و در این زمینه با توجه به مشکلات بهداشتی و درمانی کشور پژوهش در علوم پزشکی جایگاه ویژه ای دارد.با توجه به جایگاه والای پژوهش در دانشگاه و نیز اندک بودن برآوردهای دقیق و کارشناسانه از وضعیت میزان آگاهی عملکرد و نگرش دانشجویان در خصوص امر پژوهش ضروری به نظر می رسد که چنین پژوهشی در دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام بگیرد .
هدف : تعیین آگاهی و عملکرد دانشجویان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز نسبت به پژوهش
مواد و روش ها: این مطالعه یک مطالعه تحلیلی – توصیفی از نوع مقطعی است که نمونه مورد مطالعه به تمامی دانشجویان دندانپزشکی تبریز 1379 تا 1384 می باشند و مطالعه بصورت سرشماری می باشد. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه است با درجه سختی مشابه و ضریب پایانی kuderi chardsm معادل 10٪ که از لحاظ روایی صوری و محتوا مورد تاید کارشناسان قرار گرفته است . روش پر کردن پرسشنامه بدین صورت است که اجرا کنندگان طرح در سر کلاسها حاضر شده و پس از توضیحات اولیه پرسشنامه پخش شده و سپس حضورا جمع آوری می شود. داده ها توسط نرم افزار SPSS جمع آوری شده و فراوانی نسبی و میانگین متغیر به فراخور نوع متغیر محاسبه و برخی از آنها توسط آزمون T-test و chi-square آنالیز گردید و جهت تحلیل داده های میزان آگاهی نگرش و عملکرد از سیستم likert استفاده گردید.
یافته ها :295 عدد پرسشنامه موجود بود که میانگین سن افراد شرکت کننده 02/23 سال بود. از کل افراد شرکت کننده 2/57٪ مرد و 8/42٪ زن بودند تنها 11٪ شرکت کنندگان عضو مرکز تحقیقات بطور اعم بودند و 89٪ عضو هیچگونه مرکز تحقیقات نبودند . که این موضوع نشان دهنده تفاوت معنی دار میان وضعیت کنونی دانشکده دندانپزشکی تبریز با وضعیت 10 سال پیش عمومی دانشگاه را دارد. از میان افراد شرکت کننده 02/18٪ از افراد در یک طرح تحقیقاتی مشارکت داشتند که از افراد شرکت کننده در مطالعه 3/21٪ در کارگاه روش تحقیق شرکت کرده اند. در خصوص وقت گیر بودن تحقیق 28/61٪ از بسیار وقت گیر 22/14٪ متوسط و 25٪ افراد آنرا وقت گیر نمی دانستند.
نتیجه گیری: در مورد میزان آگاهی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز در مورد تحقیق چنین می توان گفت که وضعیت تقریبا نامساعدی دارد زیرا که تنها منبع آموزش روش تحقیق در دانشگاه گذراندن 2 واحد درس روش تحقیق می باشد.