• English
    • Persian
  • English 
    • English
    • Persian
  • Login
View Item 
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Dentistry
  • Theses(D)
  • View Item
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Dentistry
  • Theses(D)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

بررسی توزیع فراوانی شکایات دندانپزشکی مطرح شده در سازمان نظام پزشکی تبریز در سالهای 1386 و 1387

Thumbnail
View/Open
Saeed Hajipour thesis.pdf (949.5Kb)
Date
1389
Author
حاجی پور، سعید
Metadata
Show full item record
Abstract
گاهی اوقات بیماران از درمان های انجام شده توسط دندانپزشک ناراضی می باشند. در اکثر موارد چنین نارضایتی بین بیمار و دندانپزشک قابل حل است اما در برخی موارد این مراجع قانونی هستند که باید تصمیم بگیرند آیا شکایت و نارضایتی بیمار صحیح می باشد یا نه و در صورت صحیح بودن اقدامات لازم علیه دندانپزشک صورت گیرد. در این مطالعه بر آن شدیم تا با بررسی شکایات صورت گرفته از دندانپزشکان در شهر تبریز و بررسی اینکه تا چه اندازه ای این شکایات صحیح باشد، یک آگاهی کلی و آماده در این باره به دست آوریم. مواد و روشها: در یک مطالعه از نوع توصیفی مقطعی -گذشته نگر ،پس از دریافت مجوز از سازمان نظام پزشکی تبریز و مراجعه مستقیم به پرونده شکایات مربوط به دندانپزشکی سالهای 1387-1386 موجود در آن سازمان ،اطلاعات مورد نیاز تحقیق استخراج و مورد آنالیز واقع گردید. یافته ها: از کل 1409مورد شکایت از پزشکان و دندانپزشکان در سالهای 1387-1386 ،تعداد 118 پرونده شکایت از دندان پزشکان موجود بود که مورد بررسی قرار گرفتند.بدین ترتیب شکایت از دندانپزشکان 8/37% کل موارد شکایت از پزشکان و دندانپزشکان را در مقطع زمانی فوق به خود اختصاص داده بود. از نظر عنوان شکایت مطرح شده توسط بیمار در دادخواست ارائه شده ،عنوان کلی عدم رضایت با 74/58% موارد، بیشترین شکایت بوده است .هزینهه بالای اخذ شده با 14/41%درردهه دوم قرار داشت .آسیب دندان مجاور نیز 5/08% علت شکایت بیماران عنوان شده بود. .از نظر فراوانی تخصص های مورد شکایت نیز مشاهده گردید که تخصصهای پروتز وپریودنتیکس هر کدام 30%شکایت از متخصصین را به خود اختصاص داده بودند .ارتودنسی با 20% در ردهه بعدی بوده ودندانپزشکی اطفال و جراحی فک و صورت هر کدام با 10% در رده های بعدی قرار داشتند . نتیجه گیری: نتایج حاصل از بررسی ما نشان از تعهد کاری و اخلاقی بالای دندانپزشکان دارد.همچنین توجه به این نکته که در 77/97% موارد حکم بر برائت دندانپزشک صادر شده بود.نشان می دهد که اکثر شکایات مطرح شده پایه قانونی ندارد و نهایتا به برائت دندانپزشک منتهی می شود.
URI
http://192.168.127.9:8080/xmlui/handle/123456789/28660
Collections
  • Theses(D)

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of KR-TBZMEDCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV