بررسی ارتباط بین ابعاد شخصیتی مادران با رفتار کودکان 9-4 ساله حین درمانهای معمول دندانپزشکی
Abstract
شناخت رفتار کودکان، پایه و اساس انجام درمان دندانی با کیفیت مطلوب برای کودکان و همچنین القا ء نگرش مثبت نسبت به دندانپزشکی در آنها می باشد . از این رو مطالعه رفتار کودکان و درک عوامل مربوط به آن می تواند زمینه را جهت دستیابی به راهکارهای مناسب جهت کنترل رفتار کودکان در دندانپزشکی فراهم آورد . هدف از این مطالعه بررسی ارتباط شخصیت روانی مادر بر رفتار کودکان در کلینیک دندانپزشکی می باشد. مواد وروش کار: این مطالعه مقطعی و توصیفی- تحلیلی بر روی 120 کودک 9-4 ساله ای که برای اولین بار جهت درمانهای دندانپزشکی به بخش اطفال دانشکده دندانپزشکی تبریز مراجعه کرده بودند انجام شد،که بعد از بررسی اولیه وگرفتن تاریخچه پزشکی ودندانپزشکی و داشتن معیارهای لازم جهت شرکت در طرح و کسب رضایت نامه از مادرآنها وارد مطالعه شدند.مادر پرسشنامه ای را که مربوط به سنجش ویژگی های شخصیتی می باشد(پرسشنامه NEO_FFI ( را پرکردند. سپس کودک معاینه شد و پس از تعیین طرح درمان تحت تزریق بی حسی موضعی قرارگرفتند. رفتار کودک توسط مقیاس فرانکل مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها : بین رفتار کودکان و بعد شخصیتی برون گرایی مادر (0/278=r و سطح معنی داری 0/01 > p) و بعد شخصیتی با وجدان بودن مادر (0/182=r و سطح معنی داری 0/05> p) رابطه مثبت(مستقیمی معنی داری وجود دارد. آنالیز رگرسیون نشان داد که، از میان ابعاد شخصیتی مادران، دو بعد شخصیتی برون گرایی با بتای 0/47 (0/01 > p) با وجدان بودن با بتای 0/154 ( 0/05 > p) می توانند به عنوان متغیرهای پیش بینی کننده رفتار کودک در اولین جلسه ملاقات با دندانپزشک در نظر گرفته شوند. نتیجه گیری : بین ابعاد شخصیتی مادر و کودک در اولین جلسه ملاقات دندانپزشکی ارتباط وجود دارد. بطوریکه با افزایش دو بعد شخصیتی برون گرایی و یا وجدان بودن مادر، رفتار کودکان مثبت می گردد و این دو بعد شخصیت میتواند رفتار کودک را در اولین جلسه ملاقات پیش بینی کند.