مقایسه دیدگاه اساتید و دانشجویان در مورد عوامل موثر بر ارزشیابی استاد توسط دانشجو
Abstract
مقدمه: غالب ترین روش ارزشیابی استاد در کشورما ارزشیابی وی توسط دانشجو است، که اعضای هیئت علمی از این سیستم رضایت چندانی ندارند. هدف از انجام این مطالعه شناخت اختلاف نظرات و اشتراک نظرهای اساتید و دانشجویان در مورد عوامل مثر در این ارزشیابی اساتید توسط دانشجویان است. مواد و روش کار: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، تعداد 70 نفر استاد و 148 دانشجوی دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز به روش نمونه گیری آسان انتخاب شدند. گرد آوری اطلاعات با استفاده از دو پرسشنامه پنج قسمتی شامل مشخصات فردی اساتید و دانشجویان بطور جداگانه انجام گرفت. جهت مقایسه نظرات اساتید و دانشجویان در 4 عامل کلی میانگین و انحراف معیار محاسبه شد و از آزمون تی تست (در صورت توزیع نرمال) و آزمون من ویتنی (در صورت عدم توزیع نرمال) استفاده شد. همچنین رابطه بین چهار عامل مذکور در هر یک از گروه های استاد و دانشجو توسط ضریب همبستگی پیرسون بررسی شد. یافته ها: در ارتباط با خصوصیات فردی- شخصیتی استاد و شرایط تئوری بالینی آموزش، ارزشیابی دانشجویان با ارزشیابی اساتید اختلاف معنی داری با یکدیگر نداشت (P>0.05). ولی در ارتباط با فعالیت های آموزشی مدرس و عوامل مرتبط با واحد کارآموزی نمرات ارزشیابی دانشجویان بطور معنی داری بیشتر از نمرات ارزشیابی اساتید بود (P<0.05). نتیجه گیری: هم دانشجویان و هم اساتید مورد بررسی، فعالیت آموزشی مدرس را بیشتر از سایر عوامل در ارزشیابی دخیل می دانستند.