مقایسه پاره ای از کلیات سیستم آموزشی دندانپزشکی ایران با برخی از دانشکده های منتخب خارجی
Abstract
هدف اصلی از این تحقیق بررسی سیستم آموزشی دندانپزشکی ایران و مقایسه آن با دانشکده های دندانپزشکی منتخب در کشورهای ترکیه، فیلیپین، مجارستان، اوکراین، روسیه و جمهوری آذربایجان می باشد. مواد و روش کار: با استفاده از مرور مستندات موجود در پایگاه وب ، لینک های مرتبط با کریکولوم آموزشی ، همچنین برنامه های درسی در تربیت دندانپزشکان عمومی و نیز ریز نمرات فارغ التحصیلان ایرانی رشته دندانپزشکی دانشکده ها ی خارجی که به عنوان دانشجویان تکمیلی در دانشکده دندانپزشکی تبریز مشغول به تحصیل شده اند، پژوهش تکمیل و تجزیه تحلیل شد. یافته ها: نتایج حاصل از این بررسی نشان می دهد که در همه دانشکده های منتخب، کریکولوم کلی از نوع درس - محور و گذراندن دروس تئوری در سیستم استوماتولوژی به همراه دروس عملی است. به طوری که تا قبل از اخذ مدرک، کار کلینیکی انجام نمی شود. این در حالی است که در سیستم ادنتولوژی دروس نظری و عملی به صورت مجزا با فعالیت دانشجویان زیر نظر اساتید ارائه می گردد. از سیستم ادنتولوژی دردانشکده های دندانپزشکی کشورهای ایران، ترکیه و فیلیپین استفاده می شود. نتیجه گیری: به نظر می رسد که انباشتن اذهان فراگیران دندانپزشکی با مباحث فیزیوپاتولوژی که در پزشکی و سیستم استوماتولوژی ارائه می شود باعث کاهش کار کلینیکی می شود. بنابرین در تلاش هستیم با ارائه راهکارهایی جدید جهت یکسان سازی واحدهای درسی دانشجویان تکمیلی با فارغ التحصیلان کشور عزیزمان در امر خطیر آموزش، مثور واقع شویم. بنابراین پس از تحقیق در این زمینه پیشنهاد می شود که واحدهای عمومی اخلاق پزشکی و اساس حقوق و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به همه دانشجویان تکمیلی ارائه شود. همچنین واحدهای اختصاصی مورد ارائه به فارغ التحصیلان ایرانی از کشورهای روسیه و اکراین کافی به نظر می رسد. این در حالی است که واحدهای ارتودنسی 1و2 نظری و ارتودنسی 3و4 عملی بهتر است به مجموع واحدهای مورد ارائه به فارغ التحصیلان جمهوری آذربایجان و ارمنستان اضافه شود. فارغ التحصیلان ایرانی کشور فیلیپین هم بهتر است علاوه بر واحدهای مورد ارائه، واحدهای ارتودنسی 2و3 نظری، ارتودنسی 3و4 عملی، اطفال1, 2 نظری، تشخیص بیماری های دهان 2 نظری و عملی را بگذرانند. برای فارغ التحصیلان ایرانی از کشور ترکیه نیزگذراندن واحدهای واحدهای ارتودنسی 2و3 نظری، ارتودنسی 3و4 عملی و اطفال2 نظری، ضروری به نظر می رسد.