مقایسه برنامه آموزشی دوره دستیاری رشته پریودنتولوژی در ایران با چند دانشکده دندانپزشکی معتبر آمریکا و کانادا
Abstract
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی سیستم آموزشی دوره ی دستیاری رشته پریودونتولوژی ایران و مقایسه آن با دوره ی دستیاری رشته پریودونتولوژی در دانشکده های منتخب از کشور های امریکا و کانادا می باشد. روش کار: با استفاده از مرور مستندات موجود در پایگاه وب, لینک های مرتبط با کریکولوم آموزشی مورد مطالعه قرار گرفتند و همچنین برنامه های درسی در تربیت دستیاران رشته پریودونتولوژی در دانشگاه تبریز و دانشگاه های هاروارد, بوستون,مریلند و تورنتو بررسی شد و پژوهش تکمیل و یافته ها تجزیه و تحلیل شد. نتایج: نتایج حاصل از این بررسی نشان می دهد که در همه دانشکده های منتخب, کوریکولوم کلی از نوع درس-محور و گذراندن دروس تئوری در سیستم استوماتولوژی به همراه دروس عملی است. به طوری که بر روی کار های تحقیقاتی تاکید ویژه ای می شود . بحث: به نظر می رسد که انباشتن اذهان دانشجویان فراگیر دوره دستیاری رشته پریودنتولوژی با مباحث پزشکی فیزیوپاتولوژی و استوماتولوژی باعث کاهش کار کلینیکی و کاهش شدید کار های تحقیقاتی و مقالات علمی می شود. بنابرین باید تلاش نمود تا با ارائه راهکارهایی جدید جهت یکسان سازی واحد های درسی رشته های تخصصی دندانپزشکی با دانشگاه های معتبر موجب پیشرفت رتبه های علمی دانشکده های دندانپزشکی ایران شده و همچنین باعث کاراتر شدن دوره های فلوشیپ و تحصیلات تکمیلی برای دانشجویان ایرانی شد