بررسی تاثیر میزان استفاده از رسانه های الکترونیکی بر اضطراب و رفتار کودکان 3-6 سال در محیط دندانپزشکی
Abstract
مطالعه حاضر به بررسی تاثیر میزان استفاده از رسانه های الکترونیکی بر اضطراب و رفتار کودکان 6-3 سال در محیط دندانپزشکی پرداخته است. مواد و روش کار: 289 کودک6-3 سال در این مطالعه توصیفی_تحلیلی شرکت کردند . نمونه گیری به روش تصادفی ساده انجام گرفت.غربالگری برای اختلالات اضطرابی مربوط به دوران کودکی توسط پرسش نامه Screen for Child Anxiety Related Disorder (SCARED) قبل از ورود به مطالعه انجام گرفت و میزان استفاده از رسانه, شامل تماشای روزانه تلویزیون و استفاده از کامپیوتر,توسط پرسش نامه هایی که به وسیله والدین تکمیل می شد مورد ارزیابی قرار گرفت. برای تمام کودکان ترمیم یک دندان مولر شیری فک پایین پس از بی حسی بلاک عصب Inferior alveolar و ایزولاسیون با رابردم توسط یک متخصص دندانپزشکی کودکان انجام گرفت . حین درمان بررسی اضطراب دندانپزشکی توسط مقیاس Clinical Anxiety Rating Scale (CARS) و رفتارکودک توسط مقیاس فرانکل مورد ارزیابی قرار گرفت. سپس داده ها با استفاده از روش های آماری توصیفی2آزمون ضریب همبستگی و آزمون تحلیل واریانس چند عاملی و مدل رگرسیونی خطی و همچنین آنالیز one-way ANOVA و آنالیز Kruskal-Wallis جهت بررسی اضطراب و مشکلات کنترل رفتاری نمونه ها و با استفاده از نرم افزار SPSS 13با هم مقایسه شدند. یافته ها: نتایج آزمون های آماری ارتباط آماری معنی داری بین مدت زمان تماشای روزانه ی تلویزیون با اضطراب دندانپزشکی ( p<0.001) و مشکلات کنترل رفتاری کودکان (p=0.002) نشان دادند. همچنین بین مدت زمان استفاده از بازی های کامپیوتری و اینترنت با اضطراب دندانپزشکی(p=0.002) و مشکلات کنترل رفتاری کودکان (p=0.021)ارتباط آماری معنی داری داشت.طبق نتایج مدل های رگرسیون میزان تماشای روزانه تلویزیون با مشکلات کنترل رفتاری ((p=0.013 و اضطراب دندانپزشکی کودکان (p=0.013)مرتبط بود. مدل های رگرسیون در این مطالعه ارتباط آماری معنی داری را میان میزان استفاده از بازی های کامپیوتری و اینترنت با اضطراب دندانپزشکی و مشکلات کنترل رفتاری (p>0.05) نشان ندادند. نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که بین اضطراب دندانپزشکی ومشکلات کنترل رفتاری کودکان6-3سال در محیط های دندانپزشکی با میزان استفاده روزانه کودکان از رسانه های الکترونیکی ارتباط وجود دارد و میزان استفاده روزانه از تلویزیون فاکتور پیشگویی کننده بهتری برای اضطراب دندانپزشکی ومشکلات کنترل رفتاری کودکان نسبت به بازی های کامپیوتری و اینترنت می باشد.