بررسی میزان آگاهی ، نگرش و خودارزیابی دستیاران دانشکده دندانپزشکی تبریز در مورد دندانپزشکی مبتنی بر شواهد (EBD) در سال تحصیلی 94-93
Abstract
دندانپزشکی مبتنی بر شواهد تلفیق تجربیات بالینی شخصی با مناسب ترین شواهد خارجی در دسترس می باشد که از تحقیقات نظام مند حاصل شده است میباشد.دندانپزشکی مبتنی بر شواهد رویکردی است که در آن کلینیسین از بهترین شواهد در دسترس استفاده می کند تا مناسب ترین تصمیم را برای بیمار بگیرد. در مطالعه حاضر میزان آگاهی نگرش و خودارزیابی دستیاران دانشکده دندان پزشکی تبریز در مورد دندانپزشکی مبتنی بر شواهد در سال 94_93 مورد بررسی قرار گرفته است . روش کار: کلیه دستیاران دانشکده دندانپزشکی تبریز که 100 نفر می باشند وارد مطالعه شدند . روش گرد آوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه است . روایی پرسشنامه در مطالعات قبل تعیین شده است. جهت تعیین پایایی پرسشنامه به صورت پایلوت بین 20 نفر از دستیاران توزیع گردید ..داده های به دست آمده از مطالعه به وسیله ی روش های آماری توصیفی (میانگین انحراف معیار فراوانی درصد و...) مورد بررسی وآزمونهای Chi-squaret-testKruskal wallis testجهت ارزیابی ارتباط بین متغیر ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS20 مورد استفاده قرار گرفت. نتایج: یافتههای تحقیق نشان داد که میزان آگاهی دستیاران در زمینه ی دندانپزشکی مبتنی بر شواهد متوسط بود و 4/94 درصد دستیاران نگرش مثبتی نسبت به EBDداشتند و بیشترین و کمترین خودارزیابی به ترتیب مربوط به واژه های(Pub_Med)و p-value می باشد . بحث و نتیجه گیری: با توجه به اهمیت روز افزون دندانپزشکی مبتنی بر شواهد و آشنایی متوسط دستیاران با آن لزوم برنامه ریزی صحیح برای آموزش این موضوع در دانشگاه های علوم پزشکی کشور احساس می شود و با توجه به وجود نگرش مثبت دندانپزشکان نسبت بهEBD به نظر میرسد زمینه مناسب برای آموزش EBD در کشور وجود دارد.