بررسی نگرش دانشجویان تخصصی در مورد امتحانات آسکی Objective structured clinical examinations در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال تحصیلی 93-1392
Abstract
ارزشیابی همواره جزء مهمی از جریان آموزش بوده و به عنوان ابزاری قابل اعتماد جهت بررسی میزان یادگیری دانشجویان است. شناخته شده ترین روش برای آزمودن مهارت های بالینی، ارزشیابی بالینی ساختار یافته عینی(OSCE)می باشد که میتواند میزان تحقق اهداف آموزشی را مورد ارزیابی قرار دهد. لذا هدف از این مطالعه بررسی نگرش دانشجویان تخصصی در مورد امتحانات آسکی در دانشکد دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریزدرسال تحصیل93-1392 می باشد. مواد و روش کار: در این مطالعه توصیفی- مقطعی تمامی دستیاران تخصصی بخش های پروتز، اطفال، ارتودنسی، پاتولوژی، ترمیمی، اندو و پریو مورد بررسی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از نرم افزار 21 SPSS مورد بررسی قرار گرفتند. در این مطالعه، مقدارP کمتر از 05/0 از لحاظ آماری معنی دار تلقی گردید. یافته ها: 1/64 درصد از اهداف ارزشیابی به روش OSCE آگاهی داشتند. همچنین 1/64 درصد OSCE را روش مناسبی برای ارزیابی مهارت های عملی می دانند و 4/56 درصد موافق اند که مهارت های تشخیصی بالینی به خوبی توسط OSCE ارزیابی می شود. 2/64درصد قبل از آزمون و 2/74 درصد پس از آزمون، آن را روشی استرس زا می دانستند اما این تفاوت از لحاظ آماری معنی دار نبود (P>0.05). نتیجه گیری: هر چند برگزاری آزمون به روش آسکی می تواند استرس دانشجویان را افزایش دهد اما در مجموع روش مناسبی برای ارزیابی دانش علمی و عملی محسوب می شود.