ارزیابی ارگونومیکی دانشجویان سال آخر دانشکده ی دندانپزشکی تبریز در سال 1396 و تاثیر آموزش اصول ارگونومیک بر آن
Abstract
زمینه و هدف: مشکلات عضلانی-اسکلتی در دندانپزشکان با توجه به پوستچرهای نامناسب آنها می تواند منجر به مشکلات اقتصادی و سلامتی می شود. جهت جلوگیری از این مشکلات، پوستچر کاری دانشجویان دندانپزشکی باید حین پروسه های درمانی ارزیابی و کنترل شود. بنابرین این مطالعه با هدف ارزیابی ارگونومیکی دانشجویان سال آخر دندانپزشکی و تاثیر آموزش اصول ارگونومیک بر آن انجام شد.مواد و روش کار: پوستچر 117 دانشجو توسط سیستم REBA قبل و بعد از آموزش اصول ارگونومیک در دندانپزشکی ارزیابی شد. موضوعاتی که در دوره ی آموزشی استفاده شد با استفاده از مقالات قبلی در این زمینه بود. امتیازات REBA توسط برنامه ی SPSS و آزمون فریدمن بررسی شدند.یافته ها: آنالیز آماری داده های جمع آوری شده از این مطالعه نشان داد که آموزش ارگونومیک تاثیر معناداری بر روی گروه مونث راست-دست داشت (P=0.046) و در گروه های دیگر تغییر معناداری مشاهده نشد(P>0.05). تغییر معناداری در گروه های REBA (خطر قابل چشم پوشی، خطر پایین، خطر متوسط، خطر بالا، خطر بسیار بالا) وجود نداشت(P>0.05). هیچ ارتباطی بین امتیاز REBA و انواع پوزیشن وجود نداشت.نتایج: آموزش اصول ارگونومیک به طور معناداری باعث کاهش ناهنجاری های عضلانی-اسکلتی در دندانپزشکان مونثی که از دست راستشان برای کار استفاده می کنند می شود، اما در گروه های دیگر اگرچه مقدار مطلق خطر کمتر می شود اما این تغییر از نظر آماری معنادار نیست.