بررسی میزان رضایت مندی و فاکتورهای موثر بر آن در بیماران تحت درمان ارتودنسی متحرک
Abstract
مقدمه: در طی 20 سال اخیر ارزیابی رضایت مندی بیمار توجه فزاینده ای را به خود جلب کرده طوری که به منبعی مفید و حیاتی از اطلاعات تبدیل گشته است که جهت تعیین نواقص و پیشبرد راهکارهایی برای بهبود کیفیت خدمات بهداشتی می توان از آن استفاده کرد. همانند دیگر خدمات درمانی، رضایت مندی بیماران در درمان ارتودنسی متحرک و همکاری آنها عاملی حیاتی در بهبود کیفیت درمان و رسیدن به نتیجه ی ایده آل درمان می باشد. در واقع میزان رضایت مندی بیماران در طول مراحل درمان ارتودنسی متحرک، توسط فاکتورهای مختلفی می تواند تحت تاثیر قرار گیرد که در مطالعات محدودی به آن پرداخته شده است.هدف: هدف از این مطالعه ارزیابی میزان رضایت مندی و فاکتورهای موثر بر آن در بیماران تحت درمان ارتودنسی متحرک است.مواد و روش کار: در مطالعه ی حاضر تعداد 86 بیمار تحت درمان ارتودنسی متحرک از بین بیماران مراجعه کننده به بخش ارتودنسی دانشکده ی دندانپزشکی تبریز و مطب خصوصی محققین مورد مطالعه قرار گرفتند. قبل از شروع درمان پرسشنامه ای به بیماران ارائه گشت تا میزان آگاهی بیماران نسبت به درمان ارتودنسی متحرک و نیز سطح انتظارات آنها از این درمان از طریق پرسشنامه ی ارایه شده مورد ارزیابی قرار گیرد. به دنبال آن در هر کدام از مراحل "یک هفته ، یک ماه و سه ماه" پس از شروع درمان و در پایان درمان پرسشنامه هایی به بیماران ارایه گردید تا بازخورد و ارزیابی آنان از روند درمان در هر مرحله و میزان رضایتمندی آنان در پایان درمان مورد ارزیابی قرار گیرد.یافته ها: یافته های ما از آزمون دقیق فیشر نشان دهنده ی ارتباط مثبت و معنادار بین نتایج زیبایی با میزان رضایت بیماران از نتایج کلی درمان می باشد. همچنین میانه میزان رضایت ، آگاهی و انتظارات بیماران از محدوده 1 تا 5 ، به ترتیب 19/4 ، 86/2 و 95/4 می باشد. نتیجه گیری: میزان رضایت مندی و انتظارات بیماران در حد بسیار بالا بوده در حالیکه میزان آگاهی آنها نسبت به درمان ارتودنسی متحرک نسبتا پایین می باشد. از طرفی نتایج زیبایی درمان ارتودنسی متحرک دارای ارتباط مثبت و معنی دار با میزان رضایت مندی بیماران تحت درمان ارتودنسی متحرک می باشند.