بررسی کیفیت روش شناسی پایان نامه های دکتری تخصصی دانشکده دندانپزشکی تبریز طی سالهای 1390 تا 1394
Abstract
انجام پایان¬نامه به عنوان یکی از وظایف مهم دانشجویان علوم پزشکی می¬باشد. از آنجاییکه کیفیت پایان¬نامه¬ها روی رشد علمی دانشجویان موثر بوده و با توجه به این که مهم¬ترین بخش یک کار پژوهشی، روش¬شناسی آن می¬باشد، مطالعه پیش رو با هدف بررسی کیفیت پایان¬نامه¬های دانشجویان مقطع دکترای تخصصی دندان¬پزشکی بین سال¬های 1390 تا 1394 در دانشکده دندان¬پزشکی تبریز انجام پذیرفت.روش: در این مطالعه مقطعی 130 پایان¬نامه مقطع دکترای تخصصی بین سال¬های 90-94 در دانشکده دندان¬پزشکی تبریز با استفاده از روش تمام شماری انتخاب و بررسی گردید.به منظور جمع اوری اطلاعات از چک لیست ساخته شده توسط زرشناس و همکاران استفاده شد. به منظور مقایسه پایان نامه ها با روش شناسی صحیح با پایان نامه های با روش شناسی ناقص در گروههای مختلف میانگین و انحراف معیار تعلق گرفته شده به پایان نامه ها در هر یک از گروه¬ها با استفاده از آزمون تی مستقل، آنالیز واریانس یکطرفه مورد ارزیابی قرار گرفت.نتایج: بر اساس نتایج بدست آمده مشخص گردید نویسنده 53 (8/40%) پایان¬نامه مرد بوده و 77 (2/59%) پایان¬نامه¬ نیز برای زنان بود. از نظر تعداد استاد راهنما، بیشترین تعداد پایان¬نامه¬ها یعنی 121 (1/93%) پایان¬نامه¬ دارای یک استاد راهنما و فقط 9 (9/6%) پایان نامه¬ 2 استاد راهنما داشتند. همچنین از نظر استاد مشاور، بیش از 82 درصد پایان¬نامه¬ها دارای استاد مشاور و فقط کمتر از 18 درصد آنها فاقد استاد مشاور بودند.در این پژوهش، از نظر نوع طرح تحقیقاتی، بیشترین نوع مطالعات مربوط به مطالعات آزمایشگاهی و مقطعی-تحلیلی به ترتیب با فراوانی و درصد 55 (3/42%) و 42 (3/32%) بودند.بحث: با توجه به نتایج بدست آمده، نظارت بیشتر و دقیق¬تر بر تعیین نوع مطالعه، روش نمونه¬گیری، ابزار اندازه¬گیری و آزمون آماری لازم می¬باشد. همچنین نیاز است که آگاهی دانشجویان و اساتید در زمینه چگونگی نگارش پایان¬نامه با برگزاری کارگاه¬های روش تحقیق و پروپزال¬نویسی افزایش یابد.