• English
    • Persian
  • English 
    • English
    • Persian
  • Login
View Item 
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Dentistry
  • Theses(D)
  • View Item
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Dentistry
  • Theses(D)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

بررسی رادیوگرافیک موقعیت سوراخ چانه ای کودکان 6 تا 12 ساله مراجعه کننده به بخش رادیولوژی دانشکده دندانپزشکی تبریز در سال تحصیلی 95-94

Thumbnail
View/Open
Maryam Asl mahmoudi thesis.pdf (1.128Mb)
Date
1395/11/24
Author
اصل محمودی، مریم
Metadata
Show full item record
Abstract
سوراخ چانه ای یک ساختار آناتومیک مهم در دندانپزشکی و اطلاعات در مورد موقعیت آن متغیر است، دانستن موقعیت صحیح آن موجب ایمنی دراعمال جراحی می شود. هدف از این مطالعه بررسی موقعیت این نقطه رادیوگرافی و عوامل اطراف سوراخ چانه ای توسط رادیوگرافی پانورامیک بود.مواد و روش ها: در این مطالعه مقطعی، از 63کلیشه رادیوگرافی پانورامیک و در در مجموع 125سمت فکی کودکان 6 تا 12 ساله که از آرشیو بخش رادیولوژی دانشکده دندانپزشکی تبریز استخراج شده بود استفاده شد و موقعیت سوراخ چانه ای و عوامل جانبی موجود در فک پایین مورد ارزیابی قرار گرفت. اطلاعات بدست آمده از هر دو طرف فک پایین مقایسه شد. chisquare پیرسون و آزمون دقیق فیشر برای تجزیه و تحلیل آماری استفاده شد. سطح معنی داری05/0 در نظر گرفته شد.نتایج: شایعترین محل سوراخ چانه ای بین دندانهای D,E قرار داشت و از نظر قرینگی نیز در اکثر موارد موقعیت سوراخ چانه ای بین دو سمت مندیبل نامتقارن بود. نتیجه گیری: حضور احتمالی خود سوراخ چانه ای و عوامل جانبی آن برای اجتناب از وقوع یک اختلال عصبی در حین عمل جراحی در کودکان نباید نادیده گرفته شود.
URI
http://192.168.127.9:8080/xmlui/handle/123456789/28037
Collections
  • Theses(D)

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of KR-TBZMEDCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV