ارزیابی مهارت دانشجویان سال آخر دندانپزشکی تبریز در رابطه با اصول نسخه نویسی در سال 1395
Abstract
نسخه نویسی مهارتی کلیدی برای دانشجویان دندانپزشکی است که در طی دوران تحصیل آن را فرامی گیرند و دارای اصول و قواعدی است که رعایت آن ها باعث بهره وری و اثر بخشی و عدم رعایت آن ها منجر به تفسیر اشتباه نسخه و خطاهای پزشکی می گردد. بنابراین آموزش صحیح نسخه نویسی و ارزیابی مهارت دانشجویان قبل از فارغ التحصیلی امری لازم و ضروری به نظر می رسد فلذا این مطالعه با هدف ارزیابی مهارت دانشجویان سال آخر دندانپزشکی تبریز در رابطه با اصول نسخه نویسی در سال 1395 طراحی و اجرا گردید.مواد و روش ها :در این مطالعه توصیفی– مقطعی برای سنجش مهارت نسخه نویسی 92 دانشجوی سال آخر، اطلاعات سه بیمار در اختیار آنها قرار گرفت و از آنها خواسته شد که برای هر بیمار نسخه ای جداگانه بنویسند. سپس بر اساس چک لیست سازمان بهداشت جهانی، میزان رعایت اصول نسخه نویسی ارزیابی شد. در هر نسخه، هر پاسخ درست یک امتیاز مثبت و پاسخ های نادرست فاقد امتیاز بودند. داده های بدست آمده از مطالعه با استفاده از روشهای آماری توصیفی(فراوانی،میانگین، انحراف معیار) و آزمون تی برای گروه های مستقل ارزیابی شد. نرم افزار مورد استفاده برای تحلیل آماری SPSS.17 بود. مقدار P کمتر از 05/0 از لحاظ آماری معنی دار تلقی گردید. یافته ها :2/52 درصد از شرکت کنندگان دانشجوی دختر و 4/30 درصد دانشجوی پسر بودندو4/17درصد به این پرسش پاسخ ندادند. میانگین نمره مهارت دانشجویان در زمینه های مشخصات فردی بیمار، مشخصات دستوری نسخه و مشخصات فرد تجویز کننده نسخه از 9، 30 و 6 نمره به ترتیب 04/4 ± 97/5، 67/4 ± 43/20و 38/2 ± 13/1 و در کل از 45 نمره 75/8 ± 75/27 ارزیابی شد. در مورد اصول نگارش مشخصات فردی، مشخصات دستوری و مشخصات فرد تجویز کننده به ترتیب 59 نفر مهارت زیاد، 52 نفر مهارت زیاد و 71 نفر مهارت کم داشتند. میانگین نمره مهارت دانشجویان پسر 7/9 ± 5/28 و دانشجویان دختر 06/7 ± 1/29 بود(P=0.7).نتیجه گیری: مهارت نسخه نویسی دانشجویان در حد متوسط ارزیابی شد و هیچ یک از دانشجویان همه اصول نسخه نویسی را به طور کامل رعایت نکرده بودند. کمترین مهارت دانشجویان در زمینه درج امضا و مهر/مشخصات تجویز کننده و دستورRefill و بیشترین مهارت آن ها در رابطه با نوشتن نام، شکل و دوز دارو بود.