تاثیر آموزش بر آگاهی مربیان بهداشت مدارس دبستانی شهر تبریز در زمینه مال اکلوژن ها در سال 1394
Abstract
مال اکلوژن با منشا دندانی و اسکلتی یکی از شایع ترین مشکلات قرن حاضر محسوب می شود. تشخیص سریع پوسیدگی و مال اکلوژن ها به همراه درمان زودهنگام مناسب، می تواند باعث اجتناب از مداخلات درمانی تهاجمی در آینده شود. در این میان مربیان بهداشت مدارس سهم عمده¬ای در پیشگیری و تشخیص به موقع مال اکلوژن ها دارند. هدف از مطالعه حاضر بررسی تاثیر آموزش بر سطح آگاهی مربیان بهداشت مدارس دبستانی شهر تبریز در خصوص مال اکلوژن ها می¬باشد.مواد و روش کار: این مطالعه از نوع مداخله ای قبل و بعد بوده و با شركت 160 نفر از مربیان بهداشت دبستان¬های شهر تبریز، انجام شد. روش جمع¬آوری اطلاعات پرسشنامه و شرکت در دوره آموزش حضوری بود. میزان آگاهی در سه سطح ضعیف، متوسط و خوب ارزیابی گردیده و قبل و بعد از مداخله، مقایسه شد. . اطلاعات بدست آمده با استفاده از نرم¬افزار SPSS Ver. 15 و آزمون paired T-Testو ضریب همبستگی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج: تحلیل پرسشنامه های قبل و بعد مداخله، افزایش معنی داری را در میزان آگاهی مربیان بهداشت مدارس نشان داد ( 0.001p<). میانگین نمرات آگاهی کلیه مربیان بهداشت با توجه به سوالات مندرج در پرسشنامه، قبل از آموزش، 1/10 و بعد از آموزش، 1/15 بود. تاثیر آموزش در ارتباط با سوالات مرتبط با بی نظمی دندان ها بیشتر از سایر موارد بوده است.نتیجه¬گیری: نتایج این مطالعه نشان می دهد که آموزش یک جلسه ای، روشی مناسب برای افزایش سطح آگاهی مربیان بهداشت مدارس در ارتباط با مال اکلوژن ها، می باشد.