بررسی و مقایسه وضعیت اجرایی شدن نوآوری برنامه درسی از دیدگاه اعضای هیات علمی و دانشجویان و میزان پذیرش نوآوری برنامه درسی از دیدگاه اعضای هیات علمی دانشکده دندانپزشکی تبریز در سال 95-1394
Abstract
نوآوری در آموزش علوم پزشکی با توجه به اهمیت آن در تربیت نیروی انسانی کارامد در راستای نظام سلامت کشور ازاهمیت بسزایی برخوردار است. چنانچه یکی از نیازهای ضروری عصر جدید در حوزه آموزش پزشکی نوآوری و خلاقیت در برنامه آموزشی است. بررسی مطالعات انجام شده در زمینه نوآوری برنامه درسی نشان داد که علی رغم تاکید بر لزوم وجود نوآوری در آموزش علوم پزشکی مطالعه نظام مندی در این زمینه صورت نگرفته است. از این رو مطالعه حاضر با هدف بررسی و مقایسه میزان پذیرش نواوری برنامه درسی از دیدگاه اعضای هیات علمی و میزان اجرایی شدن نوآوری برنامه درسی از دیدگاه اعضای هیات علمی و دانشجویان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز طراحی گردید.مواد و روش ها: نوع مطالعه از نوع توصیفی تحلیلی و ابزار مطالعه استفاده از پرسشنامه محقق ساخته بود. در این مطالعه همه اعضای هیات علمی و دانشجویان و رزیدنتهای سال اخر دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز پرسشنامه تکمیل کردند.روایی پرسشنامه با تشکیل جلسه بحث گروهی توسط متخصصان این حوزه تایید شده و برای ارزیابی پایایی درونی سوالات از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید. سپس دادههای به دست آمده به وسیله نرم افزار آماری SPSS17 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: یافتههای پژوهش نشان میدهد که میزان پذیرش نوآوری از دیدگاه اساتید در حیطه اهداف 2/5، حیطه محتوا 49/5، حیطه راهبرهای یاددهی یادگیری 31/5 و حیطه ارزشیابی 29/5 میباشد. میزان اجرایی شدن نواوری از دیدگاه دانشجویان در حیطه اهداف 2/2، حیطه محتوا 61/2، حیطه راهبرهای یاددهی یادگیری 1/2 و حیطه ارزشیابی 5/2می باشد. نتیجه گیری: از نظر پاسخ گویان نوآوری در هدف ها، محتوا، راهبردهای یاددهی یادگیری و ارزشیابی در سطح عالی مورد پذیرش اساتید قرار میگیرد ولی از دیدگاه دانشجویان میزان اجرایی شدن نوآوری در حیطههای اهداف، محتوا و روشهای یاددهی یادگیری و ارزشیابی در سطح متوسط میباشد. همچنین بررسی کیفی بیانات اساتید و دانشجویان در مورد اجرایی شدن نوآوری در 4 حیطه نیز موید همین موضوع است.. در خصوص میزان رابطه پذیرش نوآوری برنامه درسی از دیدگاه اعضای هیات علمی با مشخصات دموگرافیک آنها (جنسیت، رشته تحصیلی، رشته تدریس، مرتبه علمی ) نتایج نشان داد اختلاف معناداری بین آنها دیده نمی شود.