بررسی دیدگاه دانشجویان و اساتید دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در مورد نحوه ارزیابی دروس نظری و عملی دوره علوم بالینی در سال 1393
Abstract
ارزیابی جزء لاینفک برنامه های آموزشی محسوب می شود و انجام ارزیابی مناسب،سبب کارایی بیشتر امر آموزش می شود.ارزیابی موثر منجر به فراهم آمدن اطلاعات ارزشمندی می گردد که با موفقیت دانشجو و برنامه آموزشی در ارتباط است.هدف از انجام این مطالعه بررسی دیدگاه دانشجویان و اساتید دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در مورد نحوه ارزیابی دروس نظری و عملی دوره علوم بالینی در سال 1393 بود.مواد روش ها: این مطالعه توصیفی-مقطعی بر اساتید تمام گروه های آموزشی و 100 نفر از دانشجویان ورودی های 88-89 دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام شد.ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بود که در دو قسمت نظری (14 مورد) و عملی (9 مورد) بود که هر مورد امتیاز صفر تا 4 دریافت می کرد .وضعیت ارزیابی در دانشکده به تفکیک دروس مختلف تقسیم بندی و محاسبه شده و اطلاعات با کمک نرم افزار SPSS 16 مورد بررسی و تجزیه تحلیل قرار گرفت.یافته ها: دانشجویان ارزیابی نظری را متوسط ارزیابی کردند ولی ارزیابی عملی، نامطلوب ارزیابی شده است.اساتید هر دو ارزیابی نظری و عملی را مطلوب ارزیابی کردند.نتیجه گیری: با توجه به نظر دانشجویان که وضعیت ارزیابی را متوسط و نامطلوب ارزیابی کردند،می توان نتیجه گرفت که روش های ارزیابی دروس نظری و عملی نیاز به بازنگری اساسی دارد.