• English
    • Persian
  • English 
    • English
    • Persian
  • Login
View Item 
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Dentistry
  • Theses(D)
  • View Item
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Dentistry
  • Theses(D)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

بررسی تاثیر هراس اجتماعی بر میزان اضطراب و رفتار دندانپزشکی در کودکان 12-8 ساله مراجعه کنندگان بخش کودکان دانشکده دندانپزشکی تبریز در سال 1395-1394

Thumbnail
View/Open
Saba Aniseh thesis.pdf (900.3Kb)
Date
1395/6/16
Author
انیسه، صبا
Metadata
Show full item record
Abstract
مطالعه حاضر به بررسی تاثیر هراس اجتماعی (social phobia) بر میزان اضطراب و رفتار دندانپزشکی در کودکان 12-8 ساله در محیط دندانپزشکی پرداخته است.مواد و روش کار: 60 کودک12-8 ساله در این مطالعه توصیفی_تحلیلی شرکت کردند . نمونه گیری به روش تصادفی ساده از بین کودکان مراجعه کننده به بخش کودکان دانشکده دندانپزشکی تبریز انجام گرفت. قبل از ورود به بخش میزان هراس اجتماعی کودکان مراجعه کننده با پرسشنامه Social phobia and anxiety inventory for children(SPAI-C) و میزان اضطراب دندانپزشکی آن ها توسطFear survey schedule _dental subscale به صورت پرسش از کودک توسط دانشجوی دندانپزشکی تعیین شد.برای تمام کودکان ترمیم یک دندان مولر اول دایمی فک پایین پس از بی حسی بلاک عصب Inferior alveolar و ایزولاسیون با رابردم توسط متخصص دندانپزشکی کودکان انجام گرفت. حین درمان رفتار کودک توسط متخصص دندانپزشکی کودکان آشنا به مقیاس های مربوطه که نسبت به پرسش نامه هراس اجتماعی و اضطراب دندانپزشکی کور بود بر اساس مقیاس فرانکل ارزیابی شد.سپس داده ها با استفاده از روش های آماری توصیفی‚ آزمون همبستگی پیرسون و آزمون آنالیز واریانس یک طرفه و مدل رگرسیونی خطی و همچنین آزمون خی دو و آزمون two independent sample t-test جهت بررسی تاثیر هراس اجتماعی بر میزان اضطراب و مشکلات کنترل رفتاری نمونه ها و با استفاده از نرم افزار SPSS 18با هم مقایسه شدند.یافته ها: نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد بین هراس اجتماعی و میزان اضطراب دندانپزشکی کودکان شرکت کننده در مطالعه رابطه همبستگی مثبت وجود دارد. ولی بین هراس اجتماعی و رفتاردندانپزشکی رابطه معنادار آماری وجود ندارد.همچنین بین اضطراب دندانپزشکی و مشکلات کنترل رفتاری رابطه معنا داری وجود دارد.و مشکلات کنترل رفتاری در کودکان با نمره ی بالای اضطراب دندانپزشکی بیشتر است .نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که بین اضطراب دندانپزشکی کودکان12-8 ساله در محیط دندانپزشکی با میزان هراس اجتماعی کودکان ارتباط معنا داری وجود دارد .و این ارتباط از نوع همبستگی مثبت می باشد.اما بین هراس اجتماعی و رفتار دندانپزشکی رابطه ی آماری معنا داری وجود ندارد.همچنین بین اضطراب دندانپزشکی و مشکلات کنترل رفتاری رابطه معنا داری وجود دارد.
URI
http://192.168.127.9:8080/xmlui/handle/123456789/27972
Collections
  • Theses(D)

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of KR-TBZMEDCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV