بررسی ساختار محتوایی طرح درسهای مصوب در دانشکده دندانپزشکی در نیمسال دوم سال تحصیلی 94-93
Abstract
ارتقاءکیفیت آموزش همواره از دغدغه های اصلی در حوزه علوم پزشکی می باشد.طرح درس توصیف کتبی فرآیند آموزشی است که در آن مشخص می گردد که چه چیزی با چه روشی در چه زمان و مکانی بایدیادگرفته شود و دانشجویان چگونه ارزیابی خواهند شد. لذا با توجه به اهمیت طرح درس در آموزش در این مطالعه به بررسی طرح درس های نگارش شده در دانشکده دندانپزشکی تبریز در سال 94-93 می پردازیم.مواد و روش ها:در این مطالعه ی توصیفی مقطعی تمامی طرح درس های جلسات گروه های آموزشی دانشکده دندانپزشکی تبریز انتخاب شده و ایتمهای آن با چک لیست كه روایی و پایایی آن تائید گردیده است بررسی شد. جهت بررسی آماری از روش های آمار (میانگین- فراوانی درصد) توصیفی استفاده گردید. یافته هابر طبق یافته های مطالعه فراوانی نگارش صحیح در اهداف آموزش کلی، روش ارزیابی و منابع مورد استفاده بیشترین مقدار (%7/98) و در اهداف استاندارد عملکرد (%3/25)، سؤالات ارزشیابی تکوینی (%0/0)، تاریخ بازنگری طرح درس (%7/17) و تاریخ تدوین طرح درس (%5/2) کمترین مقدار را کسب نموده اند. همچنین میزان امتیازات کسب شده، در اهداف آموزش اختصاصی (%48/28) بیشترین امتیاز و سؤالات ارزشیابی تکوینی (%0/0) کمترین امتیاز را کسب نموده اند. و در نهایت میزان امتیازات کسب شده در بخش بیماری های دهان و فک و صورت بیشترین امتیاز (%2/93) و در بخش رادیولوژی کمترین امتیاز (%8/57) را کسب نموده اند.نتیجه گیریبا بررسی طرح درس های نگارش شده مشخص گردید در بین شاخص های ضروری در نگارش طرح درس دارا بودن اهداف آموزشی اختصاصی و استفاده از منابع و وسایل و امکانات دارای امتیازات بالا و دارا بودن استاندارد و عملکرد و تاریخ بازنگری و دارا بودن سوالات ارزشیابی تکوینی کمترین نمره را دارا بودند.