• English
    • Persian
  • English 
    • English
    • Persian
  • Login
View Item 
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Dentistry
  • Theses(D)
  • View Item
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Dentistry
  • Theses(D)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

بررسی ویژگی های استاد خوب از دیدگاه اساتید دانشکده دندانپزشکی تبریز در سال تحصیلی 95-94

Thumbnail
View/Open
Alireza mirzaee thesis.pdf (1.228Mb)
Date
1395/6/14
Author
میرزایی، علیرضا
Metadata
Show full item record
Abstract
شناخت ویژگی های مطلوب یک مدرس از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا این خصوصیات موجب تسهیل فرایند آموزش شده و حتی نقص کتب درسی و کمبود امکانات آموزشی را جبران می کند، شناخت این ویژگی ها به مدرسین کمک می کند تا برنامه ریزی آموزشی مناسب تری انجام داده و بهتر به اهداف آموزشی از پیش تعیین شده دست یابند. این مطالعه با هدف " بررسی ویژگی های استاد خوب از دیدگاه اساتید دانشکده دندانپزشکی تبریز در سال تحصیلی 95-94 " طراحی گردید. مواد و روشها: در یک بررسی مقطعی و توصیفی تعداد 67 نفر از اساتید دانشکده دندانپزشکی به صورت تصادفی ساده انتخاب شده بودند، پرسشنامه محقق ساخته که روایی و پایایی آن مورد تایید واقع شده بوده، را تکمیل نمودند. اطلاعات توسط نرم افزار Spss مورد تجزیه و تحلیل واقع شد. یافته ها: نتایج نشان داد که مهم ترین خصوصیات استاد خوب از دیدگاه اساتید دانشکده دندانپزشکی در مقوله ویژگی های فردی و اجتماعی شامل رعایت موازین اخلاق حرفه ای، قدرت بیان و توانایی در تفهیم مطالب، داشتن اعتماد به نفس، وقت شناسی و حضور به موقع در کلاس، عدم سوء استفاده از موقعیت خود و یا نیاز دانشجویان، قاطعیت در اجرای قوانین آموزشی، انتقاد پذیری و اصلاح خطاها، ظاهر آراسته و متناسب با شان استاد، اولویت قرار دادن منافع و نیازهای بیماران و دانشجویان و پاسخگویی به سئوالات با صبر و حوصله و خوش رویی بوده و در مقوله دانش پژوهی و فعالیتهای آموزشی شامل قدرت کنترل کلاس؛ آمادگی قبلی برای ارائه مطالب درسی؛ رعایت انصاف و عدالت در ارزشیابی؛ « علاقه مندی به تدریس و آموزش، پاسخ گویی مناسب به سؤالات در کلاس، کمک به بهبود مهارت های ارتباطی دانشجویان با بیماران؛ اشتیاق به پاسخگویی سؤالات دانشجویان؛ قدرت تلفیق دروس تئوری و عملی؛ ارائه روشن مطالب و محتوا بر اساس سطح درک دانشجو؛ ارزیابی دانشجویان بر اساس اهداف آموزشی؛ بیان اهداف آموزشی در شروع هر جلسه؛ تعریف اصطلاحات علمی و تخصصی ناآشنا؛ ایجاد انگیزه برای جلب توجه دانشجویان به درس؛ ترغیب دانشجو به مطالعه درس از طریق پرسش و پاسخ و بحث درباره نظرات دانشجویان در مورد طرح درمان می باشد. نتیجه گیری:با توجه به ملاک های یک استاد خوب به نظر می رسد مواردی از قبیل: رعایت موازین اخلاق حرفه ای، قدرت بیان و توانایی در تفهیم مطالب در زمان جذب و مصاحبه باید در اولویت باشد.
URI
http://192.168.127.9:8080/xmlui/handle/123456789/27964
Collections
  • Theses(D)

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of KR-TBZMEDCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV