بررسی نگرش به اخلاق حرفه ای در اعضا هیات علمی دانشکده دندانپزشکی تبریز
Abstract
اخلاق حرفه ای با توجه به نیاز حیاتی نظام درمانی به پزشکان مسئولیت پذیر و پایبند به اخلاق حرفه ای، مفهومی مبنایی در عملکرد آنان است. بر این اساس نگرش اعضاء هیات علمی دانشکده دندانپزشکی تبریزبه اخلاق حرفه ای مورد بررسی قرار گرفت.مواد و روشهامطالعه مقطعی توصیفی بصورت سرشماری بر روی 79 نفر از اعضا هیات علمی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه تبریز انجام گرفت. جهت اندازه گیری نگرش اعضا هیات علمی به اخلاق حرفه ای از پرسشنامه ایی دو قسمتی استفاده گردید. قسمت اول مشخصات (جنس، سن، وضعیت تاهل، مرتبه علمی و سابقه کار) و قسمت دوم شامل 36سوال اختصاصی مربوط به نگرش بود. طیف پاسخ به سوالات، طیف 5 ارزشی لیکرت (از کاملا موافقم تا کاملا مخالفم) می باشد. درسوالهای مثبت، پاسخ كاملاموافق نمره4، موافق نمره3، بینظر2، مخالف1،كاملا مخالف نمره صفرتعلق گرفت ودرسوالات منفی بالعكس. در نهایت نمره کسب شده محاسبه گردید. حداقل نمره قابل کسب در این پرسشنامه 36 سوالی، صفر و حداکثر 144 بود . نتایجدر این مطالعه 79 نفر از اساتید شرکت نمودند که 03/62 درصد زن و 97/37 درصد مرد همچنین 08/86 درصد استادیار و 92/13 درصد دانشیار بودند. میانگین نگرش به اخلاق حرفه ای18/151 می باشد.فراوانی سطوح نگرش نشان داد که 8/22 درصد از اساتید سطح نگرش متوسط و 2/77 درصد نگرش مثبت به اخلاق حرفه ای داشتند و هیچ یک از اساتید نگرش منفی به اخلاق حرفه ای نداشت. همچنین نگرش اساتید بر اساس مشخصاتی چون سابقه کاری، گروه سنی، مرتبه علمی و جنسیت اختلاف معنی داری نداشت.نتیجه گیرینتایج نشان داد که نگرش اعضاء هیات علمی دانشگاه تبریز به اخلاق حرفه ای مطلوب می باشد.