بررسی ارتباط بلوغ عاطفی مادر با اضطراب و رفتار کودکان 6-3 ساله مراجعهکننده به دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال تحصیلی 95-94 حین درمانهای معمول دندانپزشکی
Abstract
هدف: این مطالعه به منظور بررسی ارتباط بلوغ عاطفی مادر با اضطراب و رفتار کودکان 6-3 ساله حین درمانهای معمول دندان پزشکی،به انجام رسیده است. مواد و روش ها:در یک مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی ، تعداد 100 کودک مراجعه کننده به بخش دندانپزشکی کودکان دانشکده دندانپزشکی تبریز که واجد شرایط لازم بودند مورد بررسی قرار گرفتند که از این 100 نمونه تعداد 70 نمونه برآورد گردیده است. همچنین از مادران کودکانی که اولین بار تحت درمان دندانپزشکی قرار می گیرند درخواست می شود که پرسشنامه ای مربوط به سنجش بلوغ عاطفی مادر را به همراه رضایتنامه آگاهانه تکمیل کنند. در مرحله بعدی کودک معاینه شده و پس از تعیین طرح درمان، تحت تزریق بی حسی موضعی قرار می گیرد پیش از شروع درمان، اضطراب کودک توسط رزیدنت بخش اطفال با مقیاس Venham سنجیده میشود و در حین کار رفتار کودک بر اساس طبقه بندی فرانکل توسط همان کلینیسین ارزیابی و ثبت گردید.در نهایت رابطه بین بلوغ عاطفی مادر با رفتار و اضطراب کودک توسط آزمون ضریب همبستگی پیرسون و نرم افزار آماری 16SPSS. مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: دو نتیجه مهم از این مطالعه بدست آمد.اول اینکه بلوغ عاطفی مادر با رفتار کودک در محیط دندانپزشکی ارتباط معناداری ندارد.همچنین در بررسیهای انجام شده رابطه معناداری بین بلوغ عاطفی مادر و اضطراب کودک در محیط دندانپزشکی مشاهده نشد.نتیجه گیری: بلوغ عاطفی مادران در مجموع در سطح طبیعی بوده و به نظر نمیرسد که میزان بلوغ عاطفی مادر ارتباط مستقیمی با رفتار کودک و اضطراب او در محیط دندانپزشکی داشته باشد.