بررسی ارتباط اضطراب کودکان با استفاده از معیار Verball Skill Scale و CFSS DS با اضطراب والدین در محیط دندانپزشکی
Abstract
ترس از محیط دندانپزشکی ازجمله اضطراب ها و ترس های کودکان است که به شکل رفتارهای منفی مانند ترس،اضطراب و خشم بروز می کند.این رفتارهای منفی در واقع ناشی از اضطراب جدایی،مواجهه با وسایل دندانپزشکی و نیز تجربه درمان های گوناگون پزشکی است.هدف از انجام این مطالعه بررسی ارتباط اضطراب کودکان با اضطراب والدین با استفاده از دو روش پرسش از کودک و ارزیابی توسط دندانپزشک و مقایسه نتایج این روش ها می باشد. مواد و روش کار:در این مطالعه توصیفی- تحلیلی،128 کودک 4 تا 6 ساله که جهت انجام معاینات و درمان های روتین دندانپزشکی به دانشکده دندانپزشکی مراجعه کرده بودند مورد بررسی قرار گرفتند.اضطراب والدین با استفاده از پرسشنامه Norman Corah's Dental Questionnaire و اضطراب کودکان با استفاده از مقیاس VSS(Verbal Skill Scale)و CFSS-DS(Dental Subscale of the Children's Fear Survey Schedule) ارزیابی شد و ارتباط بین آنها مورد بررسی قرار گرفت. نتایج:میانگین نمرات استرس در بیماران بر اساس مقیاسCFSS-DS برابر (7/8 ) 8/24 بود.میانگین نمرات استرس در بیماران بر اساس مقیاس VSS برابر (3/2) 9/6 بود. بین اضطراب کودکان با استفاده از معیار VSS با اضطراب والدین در محیط دندانپزشکی رابطه معنی دار آماری وجود ندارد(05/0 <P-value). بین اضطراب کودکان با استفاده از معیار CFSS با اضطراب والدین در محیط دندانپزشکی رابطه همبستگی مثبت وجود دارد(P-value<0.05 ,correlation coeficient>0). نتیجه گیری: بین اضطراب کودکان با استفاده از معیار VSS با اضطراب والدین در محیط دندانپزشکی رابطه معنی دار آماری وجود ندارد. بین اضطراب کودکان با استفاده از معیار CFSS با اضطراب والدین در محیط دندانپزشکی رابطه همبستگی مثبت وجود دارد و به عبارت دیگر با افزایش ( یا کاهش) میزان اضطراب کودکان میزان اضطراب والدین افزایش (یا کاهش) می یابد.و برعکس.