بررسی نحوه دستیابی به دارو و میزان رضایت مندی مردم کرمانشاه از خدمات دارویی
Abstract
اهداف این تحقیق شامل تعیین کردن انواع خدمات داروخانه،مشخص کردن منابع اطلاعات دارویی مشتریان و ارزیابی رضایت آنها از داروخانهدر شهر کرمانشاه است .این مطالعه یک بررسی تلنی راندومی است که بر روی1000 خانوار در شهر کرمانشاه که در طول6 ماه گذشته حداقل یک موردنسخه پیچی داشته اند،انجام شده است ( 658).نتایج این تحقیق نشان می دهد که فقط16 ازاعضای نمونه تحت بررسی ، همیشه از یک داروخانه خاص استفاده می کنند. نزدیکی محل داروخانه وپیدا شدن دارو مهمترین دلایل استفاده مشتریان از یک داروخانه خاص می باشد رضایت مشتریان از خدمات داروخانه بالاست ( 537)اما رضایت آنها از خدمات داروخانه پایین است ( 251).داروخانه های معمولی بیشتر از داروخانه های کلینیک و یا داروخانههای بیمارستانی توسط مشتریان مورد استفاده قرار میگیرند خط کشیدن و نوشتن برروی بسته دارو عمده ترین راههایی هستند که داروخانه برای ارائه اطلاعات دارویی به مشتریان استفاده می کند 93 از مشتریان اطلاعات داده شده داروخانه را درک نمی کنند و پزشکان ( 382)و داروسازان(289)دو منبع مهم اطلاعات دارویی برای اکثر بیماران است .