بررسی میزان رضایت مندی بیماران مراجعه کننده به داروخانه های تبریز
Abstract
دکتر داروساز به دلیل تسلط بر امور دارویی و آگاهیاز دیگر امور پزشکی به عنوان مشاور ذیصلاح پزشک در انتخاب و تجویز دارو بوده و بهترین راهنمای بیمار در مصرف صحیح و درست دارو می باشد. باتوجه به پیشرفت روز افزون علوم دارویی و ارتباط حرفه های داروسازی با سلامت انسانها لازم است که داروسازان شاغل در داروخانه ها ارتباط خویش را با دانش روز قطع نکرده و سیاست کرداری و عملکردی آنان به نحوی باشد که ضمن کمک به حفظ سلامتی، رضایت و اعتماد اجتمایی بالائی را کسب نمایند. یکی از روشهای دقیق ارزیابی یک سیستم از جمله خدمات داروئی، بررسی میزان رضایتمندی مشتریان آن خدمات است. هدف مطالعه حاضر، تعیین ارتباط بین عملکرد داروخانه و رضایت بیمار از طریق بررسی میزان رضایت مندی بیماران از خدمات دارویی، به وسیله مصاحبه و پر کردن فرم پرسشنامه و مشاهده حضوری عملکرد آن داروخانه است. مطالعه به صورت آینده نگر و از نوع تحلیلی می باشد. 35داروخانه به صورت تصادفی سیستمیک از بین 181 داروخانه شهر تبریز انتخاب گردید. دو نوع پرسشنامه، یکی فرم Structured Observationو دیگری فرم پرسشنامه از بیمارتهیه شد. فرم Structured Observation توسط محقق و با حضور در داروخانه و فرم های پرسشنامه از طریق مصاحبه با 20 بیمار، به صورت تصادفی از هر داروخانه تکمیل گردید. بامشاهده حضوری عملکرد داروخانه ها، عمدتا" زمان نسخه پیچی ،زمان مشاوره و میزان و نحوه مشاوره داروساز با بیمار ارزیابی گردید و از طریق مصاحبه با بیماران ، میزان رضایت بیماران، به صورت غیر مستقیم باسنجش آگاهی و میزان اطلاعات آنها از داروهای دریافتی از داروخانه و نیز پرسش مستقیم از میزان رضایت آنها مورد ارزیابی قرار گرفت. این بررسی نشان داد که در داروخانه های تبریز میانگین زمان نسخه پیچی(29+76)دقیقه می باشد که از این زمان 18 آن یعنی(13+14) دقیقه صرف مشاوره با بیمار شده، بقیه برای جمع کردن نسخه سپری می شود. میزان مداخله داروساز( 016+060 از1) می باشد که بیشترین قسمت آن مربوط به نوشتن دستور دارویی ( 098از1) و کمترین میزان مداخله مربوط به درخواست شرح حال از بیمار(02از1) می باشد میزان اطلاعات بیماران از داروهای تحویلی(008 +063)می باشد که بیشترین آگاهی ، مربوط به آگاهی بیمارازنام داروها(094از1) و کمترین آن مربوط به آگاهی بیمارازعوارض جانبی داروها ( 001از1) میباشد