موثر بودن گلایدسکوپ ویدیولارنگوسکوپ در آموزش لوله گذاری به دانشجویان کارورزی پزشکی
چکیده
مطالعه حاضر به بررسی موثر بودن گلایدسکوپ توام با لارنگوسکوپی مستقیم در آموزش لوله گذاری به دانشجویان پزشکی در مقایسه با روش لارنگوسکوپی مستقیم می پردازد. تعداد 40 دانشجوی پزشکی به طور تصادفی در دو گروه آموزش لارنگوسکوپی مستقیم (20=n) و آموزش با لارنگوسکوپی مستقیم بعلاوه ویدئولارنگوسکوپی (20=n) در لوله گذاری متداول و مرسوم داخل تراشه قرار گرفتند. برای دانشجویان هر دو گروه به طور مساوی آموزشصهای لازم در ارتباط با اداره راه هوایی از مجله آناتومی کاربردی و روشصهای مختلف اداره راه هوایی در چندین جلسه داده میشد. دانشجوی دو گروه سپس از نظر میزان موفقیت در لوله گذاری، تعداد تلاش و مدت زمان لازم برای لوله گذاری و میزان رضایت از آموزش لولهصگذاری مورد ارزیابی قرار گرفتند. علیرغم تعداد تلاش پائین تر برای لوله گذاری در گروه آموزش توام لارنگوسکوپی مستقیم و گلایدوسکوپ نسبت به گروه آموزش لارنگوسکوپی مستقیم (82/050/1 در برابر 02/190/1)، تفاوت موجود بین دو گروه معنی دار نبود(18/0=p). زمان برای لوله گذاری در گروه آموزش توام بطور بارزی کمتر از گروه لارنگوسکوپی مستقیم بود (25/1330/30 در برابر 18/1445/40 ثانیه، 02/0=p). گروه گلایدوسکوپ در مقایسه با گروه لارنگوسکوپی مستقیم میزان موفقیت لوله گذاری (90% در برابر 80%) و میزان رضایت از آموزش (بسیار زیاد، 35% در برابر 5%؛ زیید 55% در برابر 65% و متوسط 10% برابر 30%) بییترییداشتند.