• English
    • Persian
  • English 
    • English
    • Persian
  • Login
View Item 
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Medicine
  • Theses(M)
  • View Item
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Medicine
  • Theses(M)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

بررسی تاثیر مولاژ معلم ساخته درآموزش مهارت کریکوتیروتومی در دستیاران تخصصی طب اورژانس

Thumbnail
Date
1396
Author
فتحی پور, پیمان
Metadata
Show full item record
Abstract
هدف از مطالعه حاضر، بررسی تاثیر مولاژ معلم ساخته درآموزش مهارت کریکوتیروتومی در دستیاران تخصصی طب اورژانس می باشد.دراین مطالعه تمام دستیاران رشته تخصصی طب اورژانس به مطالعه دعوت گردیدند .پس از اعمال معیارهای ورود و خروج ازمطالعه تمامی دستیاران ابتدا توسط فرم DOPS براساس دستورالعمل ACS اقدام به کریکوتیروتومی بر روی مولاژ commercial موجود در واحد skill lab دانشکده پزشکی نموده و نمره آنها ثبت گردید. سپس کریکوتیروتومی به روش جراحی بررویteacher made molage آموزش و این مولاژ جهت تمرین در اختیاردستیاران قرارگرفت. پس از برگزاری کلاس آموزشی و تمرین بر روی مولاژ استادساز، مجددا تمامی دستیاران روی مولاژCommercial موجود در واحدSkill lab دانشکده پزشکیاقدام به کریکوتیروتومی نموده ونمره آنان ثبت گردید.در مطالعه حاضر تعداد 31 نفر از دستیاران طب اورژانس وارد مطالعه شدند که 8 نفر از آنان به دلیل عدم تکمیل تمامی مراحل پژوهش و یا انصراف از ادامه همکاری، از مطالعه خارج شده و در نهایت 23 نفر مورد پژوهش قرار گرفتند.میانگین±انحراف معیار سنی دستیاران مورد بررسی 57/3±91/35 سال بود که بیشترین سن افراد مورد مطالعه 42 سال و کمترین سن بیماران مورد مطالعه 28 سال بود.همچنین در نتایج بدست آمده برای مقایسه مدت زمان انجام کریکوتیروتومی تفاوت معناداری بین میانگین مدت زمان انجام کریکوتیروتومی درقبل و بعد از آموزش مشاهده شد(p-value=0.006)، به طوریکه دستیاران مورد بررسی در میانگین کاهش زمان 46 ثانیه ای را دارا بودند و این کاهش مدت زمان تا 1 دقیقه و سی ثانیه نیز گزارش شد., Nowadays, simulation of clinical environment in medical education system (Simulation based learning) has led to a huge revolution in the quality of education and increase the safety of educator, patient and patient. Therefore, in this study, we investigated the effect of teacher-made lungs in teaching cricothyrotomy skills in emergency medical specialist's residents.:In this pre-post study, all faculty members of emergency medicine specialty were invited to study. After conducting an educational and training class for assistants on a teacher in coordination with the Skill Lab unit of the medical school, all emergency medical assistants were again assigned a cricothyrotomy to the commercial molasses of the Skill Lab unit at the Faculty of Medicine under the form of DOPS and based on the ACS instruction. Their score It is recorded.In this study, 31 emergency medical residents were enrolled in the study, 8 of them were excluded from the study due to failure to complete all stages of the study or to refuse to continue their cooperation. Finally, 23 patients were studied. The mean ± standard deviation of the age of the aides was 35.91 ± 3.57 years, the highest age of the subjects was 42 years and the minimum age of the patients was 28 years. Also, in the results, for comparing the duration of cricotitrothmia before and after cricotyrotroomic training, there was a significant difference between the mean duration of cricotheterotomy before and after training (p-value = 0.006), so that the aides The average time-out was 46 seconds, which was reported for a period of 1 minute and 30 seconds.
URI
http://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/23000
Collections
  • Theses(M)

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of KR-TBZMEDCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV